Samstämmiga medarbetare ger en stark organisation

30 april 2024

De senaste åren, och särskilt under 2023, har HSB Malmös medarbetare arbetat hårt med att definiera vad organisationens kultur är. Under flera sessioner har de pratat och diskuterat för att komma fram till vad som är gemensamt viktigt för att arbetsplatsen ska fungera optimalt.

– Välmående medarbetare som delar sunda ideal ger inte bara en välmående kultur på arbetsplatsen, det är något som märks i bemötandet som kunder och medlemmar får i vardagen, säger Birgitta Edfast, HR-chef på HSB Malmö.

Arbetet har resulterat i en sammanfattning som kallas Kulturbygget. Här finns exempel på vad som alltid är okej att göra på arbetsplatsen, vilka förväntningar som finns på varandra och på arbetsgivaren.

– Kulturbygget som vi har gjort fram till nu blir grundstenen som vi vilar på när vi framöver tar tag i vårt kundlöfte, säger Birgitta Edfast.

Förra året började också arbetet med nästa del i kulturarbetet, Affärsmässighet & Ledarskap. Bland annat har HSB Malmö tagit fram beteenden för hur man vill att chefer ska vara. Det kallas för MÖTA, som står för mod, ödmjukhet, tydlighet och affärsmässighet.

Allt HSB gör utgår från ett antal grundläggande värderingar som ryms inom begreppen engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. De inledande bokstäverna bildar tillsammans ordet ETHOS (som i sin tur betyder förtroende). Det är också den röda tråden i Kulturbygget.

Under fem års tid har HSB Malmö mätt eNPS (Employee Net Promotor Score). Det mäter om medarbetarna skulle rekommendera företaget som arbetsgivare eller inte. För helåret 2022 hamnade den på 26, för helåret 2023 var det 32. I början av kulturarbetet, 2019, var eNPS -8.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.