Grovsopor och källsorteringskärlen

Föreningen källsorterar Kartong, Tidningar, Metall, Batterier, Lampor, Lysrör & Energilampor, Elektronik, Plast, Glas: färgat och ofärgat. Allt detta har sin egna behållare.

Här skall alltså allt hamna rätt för att inte ställa till problem i slutändan.

Tidningar: Tänk på att inte lägga dina tidningar i en plastpåse när du slänger dem.

Kartong: Dina kartonger viker du ihop eller stampar sönder (även äggkartonger) så de blir platta, för att minska volymen, så slipper föreningen ha flera dyra extra transporter med tömning av kartong.

Batterier & Lampor: det finns särskilda behållare för glödlampor, lysrör, energilampor och för batterier. En för varje. Där kan du sortera dina energiprodukter.

Plåtburkar: Har egna kärl. När du slänger konserv- och plåtburkar som det varit mat i, spola ur, så blir det inte så mycket lukt i soprummet.

Elektronik: Det finns en bur för elektronikprodukter.

Plast: Det finns ett speciellt kärl för enbart plast. Här slänger du dina rengjorda förpackningar av plast.

Glas: Här sorteras färgat och ofärgat glas. Tag av korkar och kapsyler på flaskor och burkar, lägg dessa i sitt rätta kärl.