Styrelsemöten och föreningsstämma

Styrelsemöten

Styrelsemöten hålles normalt en gång per månad, utöver obligatoriska möten för genomgång och fastställande av budget, samt för godkännande av bokslut och årsredovisning. Styrelsen genomför besiktning av området en gång per år. Protokoll föres vid samtliga sammanträden.
Vanliga punkter vid ordinarie styrelsemöten är exv. godkännande av lägenhetsöverlåtelser och nya föreningsmedlemmar, samt behandling av ansökningar för andrahandsuthyrningar.
Förvaltaren är ofta föredragande på styrelsemötena.
Vill någon medlem ta upp en fråga för behandling på ett möte, går det bra. Kontakta då bara förvaltaren eller någon av styrelsens medlemmar och beskriv ärendet, eller skriv ner det, ännu hellre, så kan det tas upp vid nästa möte. En del frågor som rör exv. förändringar i anslutning till lägenhet måste dessutom godkännas av styrelsen innan förändring genomförs.

Föreningsstämma

Bostadsrättsföreningens ordinarie stämma hålles en gång per år, normalt i maj månad. Stämman är föreningens högsta beslutande organ då medlemmarna beslutar om godkännande av föregående års ekonomiska förvaltning och fastställelse av årsredovisningen. Samtidigt väljes också styrelse för nästa års verksamhet.
Motioner, d.v.s förslag att behandlas av stämman, ska lämnas in skriftligt till styrelsen senast före utgången av februari månad.
Vi vill uppmana samtliga medlemmar att utnyttja sin rätt att delta i stämman och med sin röst påverka stämmans beslut!

Protokoll från Lommens föreningsstämmor finns tillgängliga på Mitt HSB för Lommens medlemmar. Det går även att kontakta styrelsen eller förvaltare om man inte har tillgång till Mitt HSB.