Info 2016-05-24

27 maj 2016

 

Bastun

Bastun är nu öppen efter ombyggnaden

Bokning sker på vanligt sätt i kalendern vid bastun

Vår samlingslokal är färdigrenoverad

Den har fått linoleumgolv, ommålning, nya innerdörrar, WC med klinkergolv, entré med klinkergolv, belysning med huvudsakligen LED, som är dimbar i samlingssalen, nyinrett pentry, köksinredning med spis, mikro, diskmaskin och kyl/frys, nya gardiner och bord. Alla eluttag är skyddade av jordfelsbrytare.

Vi hoppas den ska bli till glädje och nytta för föreningens medlemmar!

Regler för hyra av lokalen finns på sista sidan. 

Komposten

JORA-komposten råkade ut för axelbrott på högra kammaren tidigare i maj. Detta gör att bara en kammare kan användas och den kommer att vara full i mitten/slutet på juni. Fram till dess går det bra att som vanligt lägga matavfall i komposten. 

De alternativ som finns är att antingen reparera komposten, köpa en ny eller övergå till kommunens upphämtning av matavfall. 

Reparation bedöms som tveksam, då kvarnhuset läcker och det är osäkert hur länge det, övrig mekanik och ev. reparation av axeln kan hålla. 

Köpa in en ny är en stor investering, som i dagens läge nästan inte ger något tillbaka. 

Kommunens upphämtning av matavfall bedöms som den bästa lösningen, då kommunen ger en rabatt per hushåll för matavfallet. 

Den offert vi fått ger för närvarande en lägre total avfallskostnad med matavfallshämtning än utan.

Soprummen kommer att kompletteras med lämpligt antal bruna, ventilerade kärl på 140 liter. 

Alla hushåll kommer att få uppsamlingspåsar och ställ. Instruktioner kommer att delas ut och en informationsträff kommer att hållas när vi börjar med matavfallsinsamlingen.

JORA-komposten kommer att avvecklas/skrotas när vänster kammare kan tömmas och kompostrummet kommer att utnyttjas till annat ändamål.

Konstituerande styrelsemöte

Konstituerande styrelsemöte har hållits 23 maj 2016

Styrelsen har nu följande sammansättning enligt val på föreningens årsstämma 16 maj 2016.

Orförande: Anders Grundström, Kaplanv 27

Vice ordförande: Radoslaw Burczyk, Kaplanv 20

Sekreterare: Henrik Apelgren, Kaplanv 25

Vice sekreterare: Stefan Wärn, Kaplanv 44

Suppleant: Kai Hinrichs, Kaplanv 88

Suppleant: Monica Johansson, Kaplanv 54

Valberedningen har följande medlemmar:

Berith Söderström, Kaplanv 31 (sammankallande)

Kristin Bengtsson, Kaplanv 62

Bengt Södergård, Kaplanv 76

 

 

Följande regler gäller när Du vill hyra samlingslokalen:

  • Kolla att tiden är ledig och anteckna i kalendern utanför lokalen
  • Kontakta sedan någon i styrelsen, alt. maila bokningsönskemålet till

    styrelsenprastgarden@gmail.com

  • Ange hur vi kan nå Dig för verifiering av bokningen
  • Hyra för lokalen är 200 kr 
  • Hyran debiteras på kommande avgiftsavi från HSB
  • Har Du inte utnyttjat den bokade tiden och inte kvitterat ut nyckeln

    sker ingen debitering

  • Nyckelkvittens sker på plats i lokalen
  • Deposition 500 kr som erlägges vid kvittens av nyckeln
  • Nyckeln utgör kvittens på depositionen
  • Depositionen återfås vid återlämnande av nyckeln och

    efter godkänd besiktning av lokal och inventarier

  • Den som hyr är ansvarig för alla skador på lokal och inventarier
  • Lokalen får endast hyras och nyttjas av medlemmar i Brf. Prästgården
  • Städa och återställa samlingssal, pentry, kök och toaletter
  • Ställa spisen i låst läge, så att plattor och ugn är avkopplade
  • Meddela styrelsen om något är trasigt, förbruknings- eller städmaterial 

    saknas eller tar slut

  • Rökning inne i lokalerna är inte tillåten
  • Inga högljudda fester efter kl 22, med hänsyn till de kringboende
  • Dekorationer får inte sättas fast så att väggar eller annan inredning skadas