Servicecenter öppettider:
Mån-tors: 10.00-17.00
Fre: 10.00-13.00
Dag före röd dag 10.00-15.00
Röda dagar stängt
Telefon: 010-451 30 00
Fax: 010-451 30 10
E-post: servicecenter.sydost@hsb.se
Huvudkontor
Besöksadress: Smedjegatan 37, Växjö
Postadress: Box 52, 351 03 Växjö
Öppettider:
I Växjö håller kontoret öppet enligt överenskommelse. Vänligen kontakta den person du vill besöka.
Du hittar information om övriga kontor under fliken Lokalkontor längre ner på sidan.
Nedan hittar du vanligt förekommande frågor till servicecenter, kanske finner du svaret på just din fråga! Om inte är du varmt välkommen att kontakta oss.
Svar: Är du nyinflyttad så får du hyres-/avgiftsavier efter tillträdesdagen. Aviseringen sker i första hand digitalt. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kontrollera också att din adressändring har gått igenom och att det är din nya adress som är registrerad. Du hittar alltid dina avier på Mitt HSB under fliken ”Min bostad”.
Svar: Ditt autogiro kommer igång efter att vi har fått ett godkännande från din bank. För att vara säker på att autogirot har startat, ska din avi vara makulerad. Det är bra att ha lite uppsikt över kontot så att du ser när dragningarna kommer igång, eftersom du inte får något meddelande om när det aktiverats. Du kan ansöka om autogiro antingen via din internetbank eller via blankett från oss. Du hittar den digitala blanketten här.
Svar: Du behöver i ett första steg registrera medlemskap på hsb.se/medlem, steg två är att styrelsen i bostadsrättsföreningen kommer få underlag från överlåtelseprocessen för att kunna godkänna ditt medlemskap i föreningen. För föreningsspecifika frågor så som TV-utbud och internet med mera behöver du kontakta styrelsen eller eventuell förvaltare/vicevärd. Om föreningen du har köpt bostadsrätt i har en hemsida brukar du kunna hitta mer information där, alternativt i bostadsrättsföreningens senaste årsredovisning.
Svar: Som medlem i HSB Sydost ingår kostnadsfri juridisk medlemsrådgivning. Telefonnumret till medlemsrådgivningen är 0771-472 472 och du får då prata med en jurist. I övrigt är det viktigt att du deltar på din bostadsrättsförenings årliga stämma där du har möjlighet att göra din röst hörd och även få igenom förändringar genom att exempelvis lämna in motioner. Ett annat tips är att läsa på bloggportalen som du hittar här. Anders Högelius och Aster Boberg arbetar på HSB Sydost med medlemsfrågor och hjälper också gärna till med rådgivning.
Svar: Vi kommer att hantera din felanmälan inom ett par arbetsdagar. Inkomna ärenden hanteras i tur och ordning. Tänk på att inte felanmäla samma ärende flera gånger.
Svar: Det är en administrativ kostnad som din förening kan och oftast beslutar att ta ut enligt HSB:s normalstadgar. Från och med 1 juli 2023 övergick HSB Sydost till att köparen betalar överlåtelseavgiften. Detta gäller dock inte om annat anges i stadgarna.
Svar: Du bokar in en tid för nyckelkvittering via servicecenter. Du har tillgång till dina nycklar från klockan 12.00 den första vardagen efter månadsskiftet.