FAQ

Välkommen till din nya lägenhet i HSB Brf Amundö äng. I dokumentet nedan har vi samlat vanligt förekommande frågor som är bra att veta i din nya bostad. Hoppas du kommer trivas!

ALLMÄN INFORMATION

Vi vill göra er uppmärksamma på felanmälningar gällande repor, jack och märken i golv och väggar enbart kan anmälas i samband med nyckeluthämtning, innan inflyttning av möbler och tillhörigheter.

Vi vill även göra er uppmärksamma på att det kan uppstå sprickor i vägg- och takvinklar och fogar i badrum. Den typen av sprickor är ”lättare” och kan uppstå i alla nybyggnationer oavsett materialval och byggteknik och är inte ett fel av akut karaktär utan kommer att åtgärdas vid 2-årsbesiktningen. 

Viktigt att poängtera är att sprickor p g a sättning i badrum är ytliga och att fogen har ett fullgott underliggande tätskikt vilket gör att dessa sprickor bara är en estetisk fråga. Gäller även mindre golvproblem såsom knarr i golv som av boende inte upplevs som speciellt störande och andra fel som boende vill att de registreras men accepterar att de tas upp för bedömning vid 2-årsbesiktning. 

AVLOPPSLUKT I BADRUMMET

Kontrollera att vattenlåset till golvbrunnen sitter på plats. Om det sitter lite snett kan det bli en avloppslukt i badrummet, tryck till vattenlåset för att få det på plats.

DIMMERFUNKTION

Om ni har en dimmer (standard i badrum och kök), kontrollera om ljuskällan är nedjusterad via dimmer innan en felanmälan om att belysning ej fungerar görs. Tänk vad för belysning som sitter samt styrkan på ljuskällan (LED, halogen) Kontrollera att den lampa ni installerar är dimbar.

DUSCHVÄGGAR / DUSCHDÖRRAR 

Tätningslisterna till dessa är förbrukningsmaterial som inte omfattas av den normala produktgarantin. Duschdörrarna/duschväggarna fungerar inte som en duschkabin och kan då skvätta ut på golvet vid dusch och detta är inget fel. Dessa dörrar/väggar har snarare en funktion likt ett lyxigare duschdraperi och inte som ett tätt system.

DÖRRTRYCKE (DÖRRHANDTAG) 

En översyn behöver göras årligen, drag åt eventuella lösa skruv. 

IMMA PÅ FÖNSTER 

Energieffektiva fönster hindrar rumsvärmen från att stråla ut vilket gör att det yttre glaset blir betydligt kallare än för ett mindre energieffektivt fönster. Det kan under vissa förutsättningar ge effekter under vår och höst när det är kallt och stjärnklart eftersom det yttre glaset då förlorar värme genom utstrålning mot natthimlen. När yttemperaturen på det yttre glaset är lägre än uteluftens och även under luftens daggpunkt samt luftfuktigheten samtidigt är hög, bildas kondens på den kalla rutan. Skulle temperaturen på glasets yta sjunka under fryspunkten kan iskristaller bildas på rutan. 

Utvändig kondens är inte skadlig utan bara ett bevis på fönstrets goda isoleringsförmåga. Kondensen försvinner frampå morgontimmarna när temperaturen stiger och solen åter börjar värma. 

Är det imma eller ”rinningar” på insida rutan har man troligtvis för hög luftfuktighet eller  obalans i ventilationen. Kontrollera så att ventilationen är igång.  

INDIVIDUELL MÄTNING OCH DEBITERING -IMD

Individuell mätning och debitering innebär att varje lägenhet är försedd med kallvatten-, varmvatten- och elmätare. Ni som hyr en parkeringsplats med laddstation betalar för den el ni förbrukar. 

Brf Amundö äng har ett kollektivt elavtal, det vill säga ska inga egna elavtal ska tecknas.​​ 

KÖKSLUCKOR/ BADRUMSINREDNING

Glöm ej att torka av luckorna när det kommer vatten/fukt på, till exempel när man öppnar luckan till diskmaskinen.  Risken ökar att det annars blir fuktskador på luckorna och detta går ej på garantin. Se skötselinstruktioner på föreningens hemsida.

LÄGENHETSDÖRR 

Lägenhetsdörren är försedd med en servicefunktion där boende kan ge entreprenör och fastighetsskötare tillträde även när man inte är hemma.

Kontrollera årligen att tätningslister sitter fast.

PUTSNING AV FÖNSTER / GLASRÄCKEN

Det är särskilt viktigt att rengöra fönster och eventuella glaspartier ofta under de första åren i ett nybyggt hus. Betongväggarna avger kalk som är mycket svårt att få bort från glasytor om de får sitta för länge. Glasen ska helst rengöras en gång varannan månad och oftare vid regnigt väder. Skölj gärna av fönsterna innan putsning, då det kan sitta smuts kvar som ger repor.

STRÖMLÖS/DELVIS STRÖMLÖS LÄGENHET

Innan ni kontaktar felanmälan, kontrollera följande: Vad hände när säkringarna gick? Kan det vara fel på någon köksmaskin exempelvis? Testa att koppla ur maskinen och återställ säkring. Huvudsäkringen sitter i el centralen på utsidan huset och kan endast återställas av fastighetspersonal alt jour. Denna kostnad debiteras om orsaken är åverkan/handhavande.

TV, BREDBAND OCH TELEFONI 

Varje lägenhet är ansluten med en bredbandskabel och inom varje lägenhet är ett lokalt datanätverk uppbyggt

För frågor gällande tv, bredband och telefoni, kontakta Telia tripel play kundtjänst och support på telefon 90200Hemsidahttps://www.telia.se

VÄRMESYSTEM / TERMOSTAT

Byggnaderna värms upp av bergvärme. I varje lägenhet finns ett ​fördelarskåp för värme. ​Det är vattenburet golvvärmesystem i alla lägenheter OBS!! borra inte i golv då det finns risk för vattenläckor, vänligen ta alltid kontakt med föreningen vid frågor. Ej skruva i väggar ovan fördelarskåp och el/mediaskåp, där ledningar finns. 

En temperatur på ca 21 grader (+/- 0,5 grader) är projekterad, detta för att uppnå energikraven. Upplever ni att temperaturen inte stämmer så ska mätning göras i vistelsezon som är minst en meter in från vägg och  10 cm upp från golv.

VENTILATION

Varje lägenhet har ett eget ventilationsaggregat med till- och frånluft med värmeåtervinning. 

Tilluften är något kallare än rumstemperatur, undantag är sommartid när yttertemperaturen är högre.

Ungefär en gång per månad bör du dammsuga runt samtliga ventiler, både tilluft och frånluft. Se till att ventiltallrikens läge inte ändras när du gör rent den. Ändras läget, ändras också ventilationsinställningen. 

Använd inte trasa för att torka ventilerna. Eftersom det alltid finns dammpartiklar i luften inomhus, bildas det smutsavlagringar i taket när luften cirkulerar runt ventilen. Torkar du med trasa över dessa avlagringar, blir det fula fläckar i taket. Använd istället dammsugaren med borstmunstycket på. 

VITVAROR

Kontakta Siemens vid felanmälningar och frågor, meddela alltid namnet på bostadsrättsföreningen & produktnummer på din vitvara (se etikett på vitvara). 

Rengör regelbundet smältvattenrännan och avloppshålet på kylen med en bomullstopp eller liknande så att smältvattnet kan rinna ut. 

Telefon till Siemens: 0771-19 55 00

Hemsida/felanmälan: https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/kontakt

SOLSKYDD

Det finns persienner eller rullgardiner monterade i lägenheterna.

Arkitekten har tagit fram förslag på kulör och väv för markiserna, förvaltningskommittén kommer att välja lämplig kulör och väv.

Entreprenörens monteringsanvisning måste följas.

KONTAKTUPPGIFTER TILL HSB GÖTEBORG

Växel: 010-442 20 00

Felanmälan: 010-442 24 24

Kundansvarig boende charlotta.callerfjord@hsb.se (återkoppling, uppföljning garantiärenden)

Förvaltningsadministratör Boendeservice förvaltning

telefon: 010-442 20 00 eller

e-post: boendeservice.gbg@hsb.se  (nyckelbeställning, namnskyltar, parkering)

Brf Amundö äng hemsida                        https://www.hsb.se/goteborg/brf/amundoang

Brf Amundö äng Styrelse                        amundoang.brf@gmail.com

HSB hemsida                                          https://www.hsb.se/goteborg/

HSB Felanmälan via hemsida                 https://www.hsb.se/goteborg/felanmalan/
 

Ni hittar även kontaktuppgifter i entrén på informationstavlan

Skötselinstruktioner hittar ni på föreningens hemsida.