Mäklarinformation

HSBs Bostadsrättsförening Bjurslätt i Göteborg bildades 1950. Föreningen består av 216 lägenheter i 13 hus belägna på Toleredsgatan och Bufjällsleden i Lundby, Göteborg.

Allmänt:
Föreningens namn: HSB Brf Bjurslätt
Föreningsform: Bostadsrätt

Skattemässig status: Privatbostadsföretag (äkta)
Juridisk person tillåten: Nej
Kommun: Göteborg
Markägare: Marken är tomträtt

Renoveringsbeskrivning:
Gjorda renoveringar: 1980-talet byttes V/A-stammar i samtliga kök och badrum. (Stamrenovering). 2010-2011 installerade föreningen tilluftsventiler i vardagsrum, rengjorde ventilationskanaler samt utförde radonmätningar. Samma period renoverades söder, väst- och öst fasader samtidigt som 3-fas el installerades till elcentralerna i fastigheterna.2011 rengjordes tak och trasiga pannor byttes ut. 2012-2013 utbyggnad och inglasning av balkongerna. 2014 besiktigades avloppstammarna.2016/2017 installerades nytt porttelefonsystem och i samband med detta byttes entrédörrar till fastigheterna. Samma år infördes ett nytt bokningssystem i tvättstugan. 2018 renoverades parkeringsplatserna, bland annat med nya rutor. Nytt bastuaggregat installerades. För mer detaljerad information vänligen se årsredovisningen.
Kommande renoveringar: Pågående renovering av avloppsrör i bottenplattan med metoden relining. Förväntas pågå till 2023. Föreningen utför ny dränering runt Bufjällsleden 1, samt Toleredsgatan 26 och 28. Finns även i plan att byta fönster om 10 år.

Gemensamma utrymmen:
Vind- och källarförråd tillhör bostaden. Tvättstuga, bastu, cykelförråd, samlingslokal och övernattningslägenhet för upp till 5 pers (Toleredsgatan 15) som kan hyras för 300kr/natt.
Parkering:
Parkeringsplats går att hyra för 200 kr/mån. Finns platser ledigt i nuläget. Finns även garageplatser. Separat kö.
Föreningens ekonomi:
Föreningen höjde avgiften med 7% vid årsskiftet 2022/2023.

Enhetsmätning el
•  Föreningen har enhetsmätning genom en större upphandling.