Hur fungerar föreningen

Så fungerar brf Clareberg

Tillsammans med övriga medlemmar i föreningen äger vi de byggnader som finns inom området. Man har rätten att bo i en viss lägenhet, därav benämningen ”bostadsrätt”.

I Brf Clareberg har vi 94 stycken lägenheter, d.v.s. man äger en  cirka  1/94-del av föreningens totala tillgångar och skulder. Något mer för de större lägenheterna och något mindre för de små. Allt i proportion till bostadsytan.

Man betalar inte hyra för lägenheten utan en avgift till föreningen som skall täcka föreningens kostnader för yttre underhåll och drift. Det är detta man kallar för ”Årsavgift”.

Medlemmarna i en bostadsrättförening bildar tillsammans Föreningen, vars högsta beslutande organ är föreningsstämman. Vid föreningsstämman väljer medlemmarna styrelse, valberedning och revisor.
Föreningen är i sin tur medlem i HSB Göteborg


Styrelsen förvaltar föreningens ekonomi och byggnader och redovisar det ekonomiska resultatet i Årsredovisningen som skickas ut strax innan årsstämman.
I årsredovisningen kan du läsa vad som hänt under räkenskapsåret och ev. framtidsplaner.

Brf Clareberg har räkenskapsår 1 juli – 30 juni.


Föreningen har ett avtal med med HSB om teknisk och administrativ förvaltning. Styrelsen får beslutsunderlag från HSB och har tillgång till utbildning och experthjälp i juridik, fastighetsunderhåll och annat som rör boendet.