Bo i bostadsrätt - vad är det?

Du äger inte en lägenhet utan rätten att bo i en lägenhet. Låter det konstigt? Se den här filmen från HSB, som förklarar vad det innebär att bo i en bostadsrätt.

Medlemmarna i en bostadsrättsförening äger föreningens tillgångar och skulder gemensamt. Din andel motsvarar storleken på din lägenhet. Du finner andelstalet här på hemsidan under ”Lägenheterna”. I och med att vi alla är ägare, har vi ett gemensamt ansvar för föreningens egendom.

Alla medlemmar kan påverka genom att lämna förslag till den årliga föreningsstämman eller ställa sig till förfogande för att bli vald till styrelsen.

Medlemsinformation

Här hittar du allt du behöver veta om ditt boende och medlemskap i HSB. För att göra det smidigt och enkelt för dig – och samtidigt skona miljön – är all information digital och tillgänglig för dig här på webben dygnet runt.

En annan stor fördel är att du alltid kan vara säker på att informationen är korrekt och uppdaterad. Vi rekommenderar att du läser direkt på skärmen, men självklart går det bra att skriva ut pdf-broschyrerna och bladen om du har behov av det.

Nedan hittar du länkar till material bland annat om vad det innebär att bo i en bostadsrätt, hur du läser och förstår en bostadsrättsförenings årsredovisning och hur du går till väga för att påverka inom HSB.

Materialet består av:

• A4-bladet "Välkommen till HSB Göteborg" med kortfattad information om historik, medlemskapet och HSB Göteborgs verksamhet.
  • A4-bladet "Fakta för dig som bor i bostadsrätt" med matnyttig information för dig som är bostadsrättshavare.
  • Pdf-broschyren: "Underhåll av din bostad", en guide till när du är ansvarig för underhåll och renovering i din bostadsrätt, och när det ligger på föreningen.

Här kan du läsa mer om medlemskapet i HSB Göteborg.