GDPR General Data Protection Regulation, Allmänna dataskyddsförordningen

Vi som bostadsrättsförening hanterar personuppgifter i flera olika sammanhang.

Det kan till exempel röra sig om uppgifter om nuvarande och tidigare medlemmar, hyresgäster och andra boende i föreningen och om styrelseledamöter.

Bostadsrättsföreningen är så kallad "personuppgiftsansvarig" för dessa personuppgifter och vi måste följa GDPR.

Det främsta syftet med GDPR är att skydda individers personliga integritet. Det skall alltid vara tryggt att lämna ifrån sig sina personuppgifter och GDPR innebär därför en skärpning av hur personuppgifter får hanteras. Detta innebär i praktiken att vi måste förändra vårt sätt att hantera personuppgifter jämfört med tidigare. Styrelsen för Brf Linné följer lagen och vi använder oss av HSB´s Guide till GDPR för bostadsrättsföreningar för att alla medlemmar skall känna sig trygga.