Ordning och trivsel

Föreningens regler finns för vår trivsel, vi ber alla att respektera dem. I en bostadsrättsförening har man som medlem ett delansvar. Detta innebär att vi själva direkt påverkar vårt boende. För att undvika irritation måste vi visa hänsyn mot varandra. En övergripande grundregel är att den som störs tar kontakt med den som stör.
  • Lämna aldrig entré-, källardörrar eller gemensamma utrymmen olåsta eller öppna - inte ens för kort i- eller urlastning.
  • Tänk på att inte släppa in obehöriga i fastigheten, var också uppmärksam om du ser någon bil som kör in samtidigt som du själv i garaget.
  • Rök inte i hissar, entréer eller på gården. Önskvärt att inte röka på balkongen.
  • Ställ cyklar enbart i cykelrummen eller i cykelställen.
  • Ställ ingenting i trappuppgångarna eller utanför er lägenhet. Det hindrar städningen, är en brandrisk och kan också försvåra för eventuell utryckningspersonal.
  • Skaka inte mattor, sängkläder eller annat genom fönster eller från balkongen.
  • Det är inte tillåtet att grilla på balkongen, gäller även elgrill.
  • Rasta inte husdjur på gården.
  • Fåglar får absolut inte matas från balkong eller gård. Risken är stor att vi får in ovälkomna gnagare.
  • Ställ och lägg undan barnens leksaker efter avslutad lek på anvisad plats.
  • Visa hänsyn till era grannar. Uppträd inte störande mellan 22.00-07.00. Tänk också på att det är lyhört på vår innergård.
  • Störande arbeten (t.ex. borrning och bilning) får utföras på vardagar (ej lördag) mellan 10 -16. För övrig  renovering, hamra eller likvärdigt oväsen gäller vardagar 8-20 och lördagar 9-17. Inga störande arbeten får utföras på söndagar eller helgdagar. ( Se vidare vad som gäller vid renovering).
  • Var uppmärksam på vad Du får slänga i sopnedkast samt i respektive återvinningsrum. Fel användning medför ökade kostnader för oss alla.