Nyinflyttad

Här har vi samlat information som är viktig att veta för dig som medlem i Pilträdet BRF

Pilbladet

Pilbladet är föreningens informationsblad som förtroendeman ansvarar för. Här utkommer information om styrelsens arbete och även övrig information som är viktig att känna till för dig som medlem. Pilbladet anslås 3-4 gånger om året.

Information

All information som rör dig som boende anslås i föreningens trapphus. Ha som vana att kika på anslagstavlan när du passerar.

Se till att du har uppdaterade kontaktuppgifter och aktivera möjligheten att få aviseringar på "Mitt HSB", så att du kan ta emot nyheter och information från styrelsen i din e-post. Logga in med Bank-ID på www.hsb.se

HSB-portalen: Grannforum och Mitt HSB

På "Mitt HSB" hittar du ekonomisk information om din lägenhet, föreningens årsredovisning och stadgar.

På Mitt HSB finns även plattformen Grannforum. Via Grannforum har vi som bor i bostadsrättsföreningen möjlighet att diskutera saker som har med boendet och föreningen att göra, utbyta idéer, be om eller erbjuda hjälp och informera varandra om aktiviteter.

Grannforum är inte avsedd för ärenden som ska hanteras av styrelsen eller fastighetsskötaren, då skickar du ett e-postmeddelande till: piltradet@gmail.com

Klicka här för att komma till portalen, du loggar in med hjälp av ditt mobila BankID eller inloggningsuppgifter du kan begära från HSB.

Portar

Samtliga portar måste hållas stängda för att förhindra inbrott, skador samt hålla djur och ohyra borta. Portarna kan givetvis ställas upp vid flytt mm.

Vid flytt

Vid flytt i norra gården finns möjlighet att lasta i och ur på baksidan av huset. Observera att parkering där inte är tillåten då det blockerar framkomligheten vid brand, för räddningspersonal mm.

Alla sopor som inte är hushållssopor ansvarar du som medlem för att de transporteras till lämplig återvinningscentral. Möbler, elskrot och dylikt får absolut inte ställas i soprum eller andra utrymmen i föreningen då det påverkar brandsäkerheten.

Byte av namn på dörr och port

Beställning av bokstäver till ytterdörr görs till piltradet@gmail.com

Namnbyte på portdosa ombesörjer du själv.

Renovering

Om du ska renovera lägenheten måste detta anmälas till styrelsen minst 2 månader innan planerad byggstart. Information om renovering skickas till föreningsmailen, alternativt lämnas detta i föreningens brevlåda på Kapellplatsen 1a.

Byggavfall får inte slängas i föreningens soprum. Se till att de hantverkare du anlitar har samtliga intyg/behörigheter/certifieringar som krävs för det arbete som ska utföras.

Vid störande arbeten är det alltid lämpligt att du talar med berörda grannar.

Städdagar

Föreningen anordnar en städdagar varje vår.  Information om datum och övrig info anslås i trapphusen och på hemsidan. Då planterar vi om rabatterna, rensar ogräs och ställer ut utemöblemang och grillar.

Städdagarna är ett trevligt sätt att lära känna dina grannar och få lite bättre koll på föreningen. Det är också ett sätt att hålla nere kostnaderna för trädgårdsskötsel och städning. Föreningen har som tradition att bjuda på fika.

Om du inte kan närvara vid städdagarna uppskattar styrelsen ett mail.

Underhåll av fönster

För att våra hus ska hålla sig över tiden och undvika onödiga utgifter ombedes samtliga medlemmar att hålla koll på skicket på sina fönster. Vid behov ska ändträt målas. Vid osäkerhet om vad du är skyldig att måla själv, kontakta styrelsen.

Soprum

I soprummen är det endast tillåtet att slänga hushållssopor. Vi uppmanar samtliga medlemmar att sortera sina sopor och kompostera. Det är både bra för miljön och sänker föreningens sophämtningskostnader!

Farligt avfall (batterier, små elektronikapparater, lysrör, brandvarnare, starka rengöringsmedel mm) får EJ slängas i föreningens soprum. Detta skall lämnas i "Farligt Avfall-bilen" (se schema för när den kommer till Landala Torg på Göteborgs stads hemsida) eller köras till återvinningscentral.

Trädgårdsgrupp

Gillar du att påta i trädgården och vill hjälpa till att utforma och sköta föreningens gårdar? Skicka gärna ett mail till föreningsmailen med ditt intresse, så slussar vi dig till kontaktperson för trädgårdsgruppen.

Under sommaren hjälps vi alla åt att vattna krukor och blommor när det är soligt och varmt.

Felanmälan

Vid felanmälan vänligen skicka e-post till Styrelsen: piltradet@gmail.com

Något förenklat ansvarar du själv för allt som är innanför lägenhetsdörren.
Föreningen har framför allt ansvaret för:

Utsidan av fönster, lägenhetsdörrar och balkonger
Ventilationskanaler
Avloppsledningar med golvbrunnar
Elementen och värmeledningar
Samt alla gemensamma utrymmen såsom trapphus, tak, grund, bjälklag, ytterväggar, gården och förrådsbyggnaderna.

Vid fel eller andra problem inom lägenheten - utom det som föreningen enligt ovan har ansvar för - måste du alltså själv avhjälpa felet eller anlita någon som kan utföra arbetet åt dig.

Vår fastighetsskötare är CB Fastighetsservice AB.

Är du osäker på om det är något som du själv ska stå för, kontakta styrelsen. Extra tjänster som medlem beställt, kan komma att debiteras till dig som beställt tjänsten.

Kontaktuppgifter styrelsen

Kontakta styrelsen per e-post: piltradet@gmail.com

Brev lämnas i föreningsexpeditionens brevlåda på innergården, Kapellplatsen 1 A.