Trivselregler för Brf Skörden

Att bo med bostadsrätt innebär att vi alla ingår i en gemenskap av medlemmar i samma situation. Tillsammans äger och förvaltar vi husen där vi bor, och tillsammans kan vi göra vårt boende ännu trivsammare. Alla bostadsrättsinnehavare och dennes familj, eventuella inneboende samt gäster skall vara aktsamma om och väl vårda såväl lägenheten som fastigheten med tillhörande markområden. Genom att följa trivselreglerna, kan såväl gammal som ung bidra till den fina grannsämjan i vår förening, och vi slipper onödiga kostnader. För trivas – det vill vi alla!

Våra lägenheter

Ibland vill man förnya och komplettera sin lägenhet, Reparationer i lägenheten som kan vara störande för grannarna får inte påbörjas innan kl 08.00 (under helger 09.00) och vara avslutade senast kl 21.00. När det gäller väsentliga förändringar måste bostadsrättsinnehavaren få styrelsens godkännande innan arbetet påbörjas.
För allas säkerhet – låt en fackman installera el-dragning, tvätt- och diskmaskin. En utförlig beskrivning av bestämmelserna avseende väsentliga förändringar i lägenheter och andra handsuthyrning hittar du i bostadsrättsföreningens stadgar.

Trivselfrågor

Tänk på att ditt golv är grannens tak. Det är därför viktigt att du inte låter TV/ljudanläggningar stå på för högt (speciellt baseffekterna i högtalare är särskilt störande). Ljud fortplantar sig lätt i betong/stenhus! Och våra lägenheter är lyhörda. Detta är särskilt viktigt mellan kl 22.00 – 08.00 då du inte ska använda tvättmaskin och andra bullrande maskiner. Då bör vi iaktta ”största möjliga tystnad”.

Källsortering

Det är viktigt att vi paketerar våra sopor ordentligt och skiljer på sopor och komposterbart. Kompostpåsarna läggs i kärlen som står i soprummen märkta Komposteringsrum. Extra påsar finns att avhämta där. Glas, tidningar m.m. ska till återvinningsplatsen på Kapplandsgatan. När det gäller större avfall och vid renoveringar så får vi köra detta till återvinningscentralen på Högsbo industriområde i egen regi. Sköter vi sophanteringen väl så att vi inte får några anmärkningar på oss, så kan vi ha kvar våra sopnedkast i trapphusen.

Vår säkerhet och vårt ansvar

Tillsammans ska vi förhindra inbrott och skadegörelse. Därför är det viktigt att alla dörrar till källare, förråd. cykelrum, garage och övriga gemensamma lokaler är ordentligt stängda.
Om det uppstår skador på vårt hus, våra gemensamma utrymmen eller i utemiljön, ska dessa genast anmälas till styrelsen eller förtroendeman. Genom att förebygga skadegörelser slipper vi onödiga kostnader, som vi gemensamt måste betala.

Våra gemensamma utrymmen

Tillsammans ansvarar vi för entré, trapphus, cykelrum, källare och övriga gemensamma lokaler. Därför är det viktigt att vi förvarar våra saker i de utrymmen som tilldelats oss, och låter övriga utrymmen vara fria. För att underlätta för våra lokalvårdare skall vi inte ställa torkmattor, cyklar, barnvagnar m.m. i entréer och trapphus. Ordning och reda skapar trivsel och lokalvårdare och fastighetsskötare kan utföra sina sysslor. För allas trevnad, är det inte tillåtet att röka i våra gemensamma utrymmen, trapphus etc. Glöm inte släcka ljuset när du går.
Fritidslokalen/Övernattnings gästrum får endast, efter avtal med Förtroendeman användas/hyras av bostadsrättsinnehavare och dennes familj samt gäster till bostadsrättsinnehavaren. Fritidslokalen/Övernattnings gästrum skall lämnas i det skick som beskrivs i de regler som medföljer vid förhyrningen.
Bastun får endast användas av bostadsrättsinnehavaren och dennes familj sant gäster tillsammans med bostadsrättsinnehavaren. Lämna bastun i det skick som du vill att den skall vara när du badar bastu nästa gång och lämna inget avfall efter dig.
Våra gemensamma tvättstugor
Ordningsregler för tvättstuga och mangelrum finns uppsatta i våra tvättstugor. För allas trevnad är det viktigt att vi följer dessa.

Våra inglasade balkonger

Balkongen kan vi använda till mycket. Om du hänger tvätt på balkongen är det viktigt att det inte är störande och att vatten inte rinner ner på grannens balkong, samt att tvätten inte skall hängas över balkongräcket eller synbart från utsidan. Våra balkonglådor hänger vi på insidan av balkongen.
Mattor och sängkläder skakas och piskas vid piskställningen, inte på balkongen. Tänk på att inte använda piskställningen efter kl 21.00. Det är inte tillåtet att grilla utomhus på våra balkonger eftersom oset kan vara störande. Tänk på att inte mata fåglar. Rester av fågelmat lockar till sig råttor till vårt hus.

Våra innegårdar/grillplatser

Vår gemensamma utemiljö blir ännu trivsammare om vi använder de uppställningsplatser som är avsedda för cyklar och mopeder. Vi är rädda om barnen och naturen.
Därför är all motortrafik utan särskilt tillstånd förbjuden på våra innergårdar. Endast i- och urlastning är tillåten och/eller vid in- och utflyttning. Vi gör rent och städar på grillplatsen när vi grillat färdigt och tar vara på det egna avfallet som läggs i soprummet väl paketerat.
Husdjur skall hållas under uppsikt och hundar ska vara kopplade, så att de inte stör eller förorenar i barnens sandlådor, på gångvägar och våra gemensamma grönytor. Genom att vi visar hänsyn och omdöme på våra gårdar, kan vi alla njuta av vistelsen i det fria.
Det är inte tillåtet att inom föreningens område avfyra raketer och andra pyrotekniska smällare vilka kan innebära brandfara och vara störande för medlemmar och husdjur.

- Styrelsen för Bostadsrättsföreningen Skörden