Här samlar vi information och frågor kring hissbytet som pågår 2020-2021. Vi publicerar frågor som kommit till styrelsen. Otis har service och jour på hissarna.
Du hittar information om hissbytet i det stora "hissnumret" av vår tidning och i
En uppdatering halvvägs genom projektet.
Uppdaterad tidplan 2021-06-04 Samtliga hissar är i drift.
Läs specialnumren av tidningen och om du har frågor kan du skicka dessa till föreningsmejlen (brf.slottsskogen@telia.com) eller lägga en lapp i expeditionens brevlåda.
Du kan också kontakta förvaltaren, mikael.hjornhede@hsb.se eller 010 - 442 22 49.
Orienteringskarta över föreningen
Inforamtion finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
....................
Information finns under Nyheter
--------------------
Information finns under Nyheter
--------------------
Information finns under Nyheter
--------------------
OTIS åtgärdar akuta problem med de nya hissarna och Linnégatan 74 och 78.
Larmknappen i hissarna är programmerad så den går till rätt operatör.
Vid tillfälliga avstängningar för att kunna utföra mindre efterarbeten kommer OTIS att annonsera det i anslutning till den berörda hissen.
--------------------
--------------------
Information finns under Nyheter
--------------------
information finns under Nyheter
--------------------
information finns under Nyheter
finns under Nyheter
--------------------
Vi erfar att det finns missuppfattningar kring posthanteringen under den tid då hissarna byts ut. Det verkar också som om postföretagen har levererat fel i något fall. Om din post inte delas ut som den ska måste du vända dig till Postnord eller Citymail eftersom det är de som distribuerar posten. Postföretagen har meddelat föreningen att:
När hissen står still, enligt senaste versionen av tidplanen, levereras posten till
PostNords företagscenter, Kruthusgatan 19, Göteborg, där medlemmar själva får hämta den mot uppvisande av ID-kort. Öppettiderna är må-fr 8.30-19.
Observera alltså att så länge hissen går i din trappuppgång, enligt tidplanen, levereras posten normalt till din brevlåda.
Föreningens förvaltare förser postföretagen med aktuell tidplan.
Medlemmar som har problem med att ta sig till Kruthusgatan kan ha en tillfällig eftersändning till föreningsexpeditionen. Posten kan hämtas där tisdagar kl. 18.30-19 och torsdagar kl. 17-18. ID-kort måste tas med.
Du måste själv, via Svensk adressändring, anhålla om tillfällig eftersändning.
https://www.adressandring.se/private/forward/temporary
Adress till föreningsexpeditionen:
c/o Brf Slottsskogen
Föreningsexpedition
Övre Husargatan 39
413 14 Göteborg
Det går också att pausa posten. Se:
https://www.adressandring.se/private/pause
Båda alternativen är förenade med en avgift.
Enligt Västsvensk Tidningsdistribution levereras din dagstidning i en låda i entrén där du själv kan hämta den.
--------------------
finns under Nyheter
--------------------
FRÅGOR OCH SVAR
Fråga
Hur kommer entréerna att utformas med kakel, klinker mm? Hur mycket åverkan kommer det att bli?
Svar
Det finns ännu inga beslut kring kakling mm i samband med hissbytet. Vi vill först se hur stort reparationsbehovet blir innan belut och upphandling görs. En kakelsättare har tittat på entréerna för att ge några idéer men längre än så har inte planeringen kommit.
Fråga
I hissnumret står beskrivet i text hur ni valt att designa hissarna. Bilderna överensstämmer dock inte med den beskrivande texten. Skulle utöver bild önska en förklaring på hur ni tänkt på hemsidan och höra mer om resonemanget om hur ni valt stil.
Svar
Designgruppen har valt design och hissarna är beställda enligt det. Valet utgår delvis från vissa givna förutsättningar. Det går inte att med designverktyget få mer än en ungefärlig bild av hur det kommer att se ut.
Fråga
Det finns en diskussionstråd om posthanteringen på Facebooksidan om möjligheten att eftersända sin post till föreningsexpeditionen för de som så önskar.
Svar
Föreningen hade träffat en överenskommelse med PostNord och CityMail om att medlemmar kunde hämta sin post på föreningsexpeditionen. Expeditionen skulle därför vara öppen och bemannad varje tisdag och torsdag kväll för hämtning av post.
Efter att en medlem kontaktat postföretagen meddelade de styrelsen den 23 juni 2020 att de inte längre tillåter den lösningen och att posten ska hämtas på Kruthusgatan.
Beskedet kom väldigt sent när mycket av planeringen var färdigt och semestrar, stämma mm. stod inför dörren. Styrelsen har diskuterat den lösning du pekar på dvs. eftersändning till expeditionen men har inte fattat beslut ännu.
Fråga
Vad är den totala kostnaden för hissbytena?
Svar
Hissarna kostar 16 miljoner exklusive moms. Därutöver tillkommer så kallade Ätor (Ändringar, tillägg och avgående) samt kringarbeten i trapphusen såsom nytt kakel mm. Totalt finns 25 miljoner budgeterat.
Fråga
Varför har styrelsen valt Otis som hissleverantör?
Svar
Vi har tittat på referensprojekt och fått en god tillit till Otis. Projektledaren har också god erfarenhet av företaget. Otishissar har provåkts och en noggrann utvärdering av samtliga inkommande anbud har gjorts tillsammans med projektledaren. Resultatet är att Otis är det företag som bäst svarar mot föreningens krav.
Fråga
Varför har man valt lösningen med posthantering via föreningsexpeditionen? Kommer man inte att få sin post på flera veckor?
Svar
OBS! Information om posthantering under hissbytet är ändrad
Föreningen hade träffat en överenskommelse med PostNord och CityMail om att medlemmar kunde hämta sin post på föreningsexpeditionen. Expeditionen skulle därför vara öppen och bemannad varje tisdag och torsdag kväll för hämtning av post.
Efter att en medlem kontaktat postföretagen meddelade de styrelsen den 23 juni att de inte längre tillåter den lösningen.
Din post kommer att levereras till PostNords företagscenter, Kruthusgatan 19, Göteborg. Öppettider må-fr 8.30-19. Du får själv hämta den mot uppvisande av ID-kort.
Styrelsen har noga övervägt möjligheten att ställa upp tillfälliga postlådor, men de problem med nyckelhantering som uppstår är inte möjliga att lösa för så korta perioder som några veckor.
Via Svensk adressändring kan du få tillfällig eftersändning till någon anhörig/granne eller pausa posten. Se:
https://www.adressandring.se/private/forward/temporary
https://www.adressandring.se/private/pause
Båda alternativen är förenade med en avgift.
Din dagstidning kommer att levereras i en låda i entrén där du själv kan hämta den.
Fråga
Har styrelsen övervägt alternativet att byta motorer och styrenheter i stället för helt nya hissar?
Svar
Styrelsen har tagit in och bedömt olika alternativ till totalbyte. Flera oberoende konsulter har bedömt att maskineriet har en återstående livslängd på ca 5 år (2018) och vi har i genomsnitt mer än ett besök per vecka från Kone pga. hissproblem.
Att åtgärda/byta ut maskineriet, fräscha upp hissarna och installera innerdörrar kostar nästan hälften av vad en helt ny hiss kostar. Därför har vi tagit steget fullt ut med byte och lång garantitid för de nya hissarna vilket ger oss lägre service- och underhållskostnader under en lång tid framöver.
Nya hissar frigör dessutom 16 utrymmen som byggs om till förråd samt har ca 40% lägre energiförbrukning. Vi får också ett effektivt kommunikationsinstrument med de nya skärmarna vilket är mer av en bonus än ett tungt vägande skäl för byte. De nya hissarna är tystare, medlemmar är störda av buller från dagens hissar.
Avsaknad av innerdörrar - idag inte tillåtet vid nya installationer - har medfört ett par allvarliga incidenter som kunde slutat riktigt illa. Nya hissar med dörrautomatik ger dessutom en efterlängtad förbättring av tillgänglighet, inte minst för äldre, personer med rollator eller barnvagn. Om möjligt kommer öppningar att tas upp på gatunivå på Övre Husargatan 29 - 39 där man idag för att slippa trappor måste ta vägen genom garaget.
Att byta hissarna till helt nya - något vi informerat om under flera års budgetredovsiningar - är en sammanvägd bedömning av ovanstående faktorer.
Fråga
Jag anser att det planerade hissbytet som ska starta i slutet av juli måste skjutas upp då det är allt för stora risker med att göra det nu. Ett hissinformationsmöte måste genomföras så att vi medlemmar får chans att ställa frågor. I ett möte kan frågor ställas som man inte tänkt på själv.
Svar
Styrelsen har diskuterat huruvida hissbytet kan genomföras eller inte med tanke på viss osäkerhet som gäller pga. coronakrisen, men bedömer inte att risken att följa planen är större än att avvakta.
Varken nationella eller internationella experter vet hur länge pandemin pågår, om det kommer nya vågor och hur Sverige då kan påverkas. Vi har fortlöpande kontakter med Otis som har meddelat att de kan fullfölja bytena enligt planen. Vi har därför beslutat att fortsätta enligt den planering som finns, dvs. att påbörja bytena i slutet av juli 2020. Om företag och/eller samhället påverkas på sätt vi idag inte kan förutse får vi göra nya bedömningar.
Det hissinformationsmöte som var planerat blev pga. rådande smittläge inställt. Om det går att genomföra ett möte längre fram har vi ambitionen att göra det. I dagsläget är det stor osäkerhet kring när pandemin klingar av och vi sköter därför informationen genom tidningen, hemsidan, föreningsmejlen, telefonmottagning varannan tisdag samt möjlighet att kontakta föreningens förvaltare via telefon och mejl. Den här sidan är också ett led i kommunikationen.
Mer information kommer successivt och även mer riktat till dem som bor i aktuella trappuppgångar när det närmar sig.