Avgifter till föreningen

Den avgift som man via HSB betalar till föreningen varje månad baseras på den i föreningen gällande ekonomiska planen.

Avgiften för ett år faställs årsvis av styrelsen i samband med att budgeten görs. Detta sker under hösten och är färdigt i slutet av november. Innan dess är det omöjligt för styrelsen att ge svar på eventuella förändringar av avgiften samt dess storlek. 

Avgiften går till att täcka föreningens kostnader som räntor på lån, planerat framtida underhåll, uppvärmning, vatten, el för gemensamma utrymmen, sophämtning, fastighetsskötsel, kabel-TV grundutbud, fastighetsförsäkring.

Om man har en sammanslagen lägenhet och får två avgiftsavier har man egentligen två lägenheter. Det beror på att sammanslagningen skett efter 1986 och att den ekonomiska planen inte ändrats. Det innebär att man har en högre kvm avgift jämfört med en lika stor lägenhet. Orsaken är att ekonomiska planen baseras kostnaden för att bl a dra fram vatten och avlopp för två kök. Det finns inga planer på att uppdatera den ekonomiska planen.

Frågor om avier

Föreningen köper tjänsten för hantering av avgiftsavier av HSB. Vid frågor vänd er direkt till HSB.

Inre fond

I vissa bostadsrättsföreningar avsätts pengar till en så kallad inre fond för att vara tillgängliga för reparationer och underhåll av bostaden. I Bostadsrättsföreningen Svärdsliljan finns ingen sådan inre fond.