HSBs viktigaste intressentgrupper är medlemmar, kunder, medarbetare, samhället – lokalt och globalt, samt leverantörer och partners. HSB genomförde en intressentavstämning med samtliga intressenter 2018, med undantag från leverantörer och partners som HSB förde en dialog med 2017. Dialoger med samtliga intressentgrupper görs som regel systematiskt vart tredje år. Nästa intressentdialog kommer att genomföras under 2021. Läs mer om dialogen med respektive intressent nedan.
Klicka på bilden för större format (pdf).
Den senaste väsentlighetsanalysen ägde rum under 2019 då vi identifierade de mest prioriterade frågorna för att öka takten i HSBs ansvars- och hållbarhetsarbete. Grunden till den befintliga väsentlighetsanalysen lades 2016 då samtliga 40 delområden i standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, prioriterades utifrån relevans för HSB, tillsammans med en bedömning av negativ samt positiv påverkan för intressenter och samhälle. 2017 fördes därefter en dialog med gruppen leverantörer och partners för att stämma av väsentliga frågor och 2018 genomfördes en kartläggning av intressenternas åsikter och prioriteringar. Nästa väsentlighetsanalys kommer att äga rum under 2021.
HSBs arbete med respektive väsentlig fråga är beskrivet under HSBs strategiska fokusområden under Våra mål och framsteg.