Intressenter och väsentliga frågor

En viktig del av HSBs hållbarhetsarbete är att föra en kontinuerlig dialog med våra intressenter. I intressentdialogen fastställs vilka hållbarhetsfrågor som HSB ska prioritera.

HSBs viktigaste intressentgrupper är medlemmar, kunder, medarbetare, samhället – lokalt och globalt, samt leverantörer och partners. HSB genomförde en intressentavstämning med samtliga intressenter 2018, med undantag från leverantörer och partners som HSB förde en dialog med 2017. Dialoger med samtliga intressentgrupper görs som regel systematiskt vart tredje år. Nästa intressentdialog kommer att genomföras under 2021. Läs mer om dialogen med respektive intressent nedan.    

Infografik_Intressenter_2019_grupp2.png

Medlemmar

Dialogtillfällen

• Webbenkät våren 2018
• Antal mottagare: 18 106 st
• Antal svarande: 1 830 st
• Svarsfrekvens: 10 procent

Nyckelfrågor

På fritextfråga om vad som är viktigt att HSB gör/tar ansvar för är följande frågor viktigast:
1. Miljö
2. Boende för fler
3. Medlemmarna

På fråga med förvalda alternativ om vad som är viktigt att HSB gör är följande frågor viktigast:
1. Har hög affärsetik så att inte jäv, mutor och korruption kan uppstå
2. Arbetar med avfall, materialåtervinning och cirkularitet
3. Minskar energianvändningen

HSBs hantering/åtgärder

• HSB har en strategi för hållbar tillväxt innehållande klimatmål, energimål m.m.
• HSB miljöcertifierar nyproduktion med Miljöbyggnad byggnadsbetyg silver
• HSB har mål för nyproduktionen som t.ex. minskad klimatpåverkan, klimatanpassning, resurseffektivitet och hållbara resor
• HSB har policy för arbetsmiljö, kränkande särbehandling samt uppförandekod
• Medlem i Institutet mot mutor (IMM)
• Mångfald är ett viktigt nyckeltal i vår gemensamma verksamhetsplan HSBs kompass
• HSB arbetar kontinuerligt med medarbetarutbildning i antikorruption

Kunder

Dialogtillfällen

• Webbenkät våren 2018
• Antal mottagare: 3 659 st
• Antal svarande: 731 st
• Svarsfrekvens: 20 procent

Nyckelfrågor

På fritextfråga om vad som är viktigt att HSB gör/tar ansvar för är följande frågor viktigast:
1. Kompetens och service
2. Kommunikation
3. Medlemmarna

På fråga med förvalda alternativ om vad som är viktigt att HSB gör är följande frågor viktigast:
1. Har hög affärsetik så att inte jäv, mutor och korruption kan uppstå
2. Har goda marknadsförings- och avtalsmetoder
3. Tar samhällsansvar för att minska bostadsbristen bland unga
4. Arbetar med utveckling av ny teknik
5. Arbetar för att förbättra arbetsmiljön

HSBs hantering/åtgärder

• HSB genomför ett digitalt lyft för alla våra tjänster
• HSB arbetar med att öka vår förmåga att vara en strategisk partner till våra medlemmar och kunder och erbjuda god service
• HSB har policy för arbetsmiljö, kränkande särbehandling samt uppförandekod
• Medlem i Institutet mot mutor (IMM)
• HSB arbetar kontinuerligt med medarbetarutbildning i antikorruption

Samhället - lokalt och globalt

Dialogtillfällen

• Två rundabordssamtal våren 2018
• Deltagare var beslutsfattare i bygg- och bostadsbranschen, akademi och organisationer från civilsamhället
• Antal externa deltagare: 11 st

Nyckelfrågor

De områden som diskuterades var:
• Miljö- och klimatpåverkan från byggande och boende
• Tillträde till bostadsmarknaden och ungas möjligheter att hitta ett eget hem - ”Boende för flera”
• Trygghet och delaktighet i boendet och i staden

HSBs hantering/åtgärder

• HSB har en strategi för hållbar tillväxt innehållande klimatmål, energimål m.m.
• HSB miljöcertifierar nyproduktion med Miljöbyggnad byggnadsbetyg silver
• HSB har mål för nyproduktionen som t.ex. minskad klimatpåverkan, klimatanpassning, resurseffektivitet och hållbara resor
• HSB 100 är en satsning på ytsmarta och innovativa lägenheter där vi vänder oss till grupper som inte har möjlighet att ta del av dagens nyproduktion
• HSB är en av huvudsamarbetspartnerna i projektet BoTryggt 2030
• Opinionsbildning för bättre möjligheter för unga och andra nya på bostadsmarknaden att kunna efterfråga bostad, genom exempelvis stöd till bosparande
• Forskning om framtidens hållbara boende i samarbete med HSB Living Lab

Medarbetare

Dialogtillfällen

• Webbenkät våren 2018
• Antal mottagare: 2 876 st
• Antal svarande: 520 st
• Svarsfrekvens: 18 procent

Nyckelfrågor

På fritextfråga om vad som är viktigt att HSB gör/tar ansvar för är följande frågor viktigast:
1. Miljö
2. Boende för fler
3. Kommunikation med kunder och medlemmar

På fråga med förvalda alternativ om vad som är viktigt att HSB gör är följande frågor viktigast:
1. Har hög affärsetik så att inte jäv, mutor och korruption kan uppstå
2. Arbetar för att förbättra arbetsmiljön
3. Minskar klimatpåverkan
4. Minskar energianvändningen
5. Arbetar med mångfald-, integration- och icke diskrimineringsfrågor
6. Tar samhällsansvar för att minska bostadsbristen bland unga
7. Har goda marknadsförings- och avtalsmetoder

HSBs hantering/åtgärder

• HSB har en strategi för hållbar tillväxt där klimatmål, energimål m.m. finns
• HSB miljöcertifierar nyproduktion med Miljöbyggnad byggnadsbetyg silver
• HSB har mål för nyproduktionen som t.ex. minskad klimatpåverkan, klimatanpassning, resurseffektivitet och hållbara resor
• HSB har policy för arbetsmiljö, kränkande särbehandling, samt uppförandekod
• Medlem i Institutet mot mutor (IMM)
• Mångfald är ett viktigt nyckeltal i vår gemensamma verksamhetsplan HSBs kompass
• HSB arbetar kontinuerligt med medarbetarutbildning i antikorruption

Leverantörer och partner

Dialogtillfällen

• Avstämningsmöten våren 2017
• Antal ramavtalsleverantörer: 10 st

Nyckelfrågor

Vid validering av HSBs väsentlighetsanalys rangordnar leverantörerna områdena på följande sätt:
1. Resurseffektivitet
2. God affärsetik och motverka korruption
3. Socialt ansvarstagande i värdekedjan
4. Minskad klimatpåverkan och anpassning till klimatförändringar
5. Goda marknadsförings- och avtalsmetoder
6. Utveckling av och tillgång till teknik

HSBs hantering/åtgärder

• HSB har en strategi för hållbar tillväxt innehållande klimatmål, energimål m.m.
• HSB miljöcertifierar nyproduktion med Miljöbyggnad byggnadsbetyg silver
• HSB har mål för nyproduktionen som t.ex. minskad klimatpåverkan, klimatanpassning, resurseffektivitet och hållbara resor
• HSB har policy för arbetsmiljö, kränkande särbehandling, samt uppförandekod
• Medlem i Institutet mot mutor (IMM)
• Goda avtalsmetoder och antikorruption ska lyftas och diskuteras i olika forum
• HSB arbetar kontinuerligt med medarbetarutbildning i antikorruption

Väsentlighetsanalys_HSB_2020.pngKlicka på bilden för större format (pdf).

Den senaste väsentlighetsanalysen ägde rum under 2019 då vi identifierade de mest prioriterade frågorna för att öka takten i HSBs ansvars- och hållbarhetsarbete. Grunden till den befintliga väsentlighetsanalysen lades 2016 då samtliga 40 delområden i standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, prioriterades utifrån relevans för HSB, tillsammans med en bedömning av negativ samt positiv påverkan för intressenter och samhälle. 2017 fördes därefter en dialog med gruppen leverantörer och partners för att stämma av väsentliga frågor och 2018 genomfördes en kartläggning av intressenternas åsikter och prioriteringar. Nästa väsentlighetsanalys kommer att äga rum under 2021.

HSBs arbete med respektive väsentlig fråga är beskrivet under HSBs strategiska fokusområden under Våra mål och framsteg.