Styrning i HSB

HSB är en federation där verksamheten vilar på gemensam grund. För att underlätta samverkan och utnyttja den styrka det ger att verka under samma varumärke, finns tre gemensamma styrdokument inom HSB.

Styrdokumenten består av HSBs kompass, HSBs kod för föreningsstyrning och HSBs varumärkesriktlinjer. De fungerar som verktyg för att vi på ett enklare sätt tillsammans ska vårda vårt varumärke, stärka medlemmarnas insyn och inflytande och utveckla vår gemensamma verksamhet inom hela HSB. Styrdokumenten utgår från de kooperativa principerna och ETHOS – våra gemensamma värderingar som är fundamentet för all verksamhet inom HSB.

HSBs strategi för hållbar tillväxt med hållbarhetsmål är en integrerad del av HSBs kompass – vilket är HSBs övergripande strategi- och verksamhetsplan. Det innebär att hela HSB, från medlemsnivå till vår riksorganisation, har affärsintegrerade hållbarhetsmål. Läs mer om mål inom HSBs samtliga hållbarhetsområden. 

HSBs ansvar

En god regelefterlevnad är en självklarhet i HSB och hela organisationen arbetar aktivt med att ständigt förbättra den. Ett stöd för HSB i arbetet med att ha en god regelefterlevnad är ”HSBs ansvar”, som är en gemensam samling av policys och riktlinjer. HSBs ansvar fungerar som stöd för tillämpning av lagstiftning och andra externa regelverk och ger stöd och medlemsnytta för HSB-föreningarna samt minskar varumärkes-, affärs- och verksamhetsriskerna i HSB.

Skärmavbild 2019-05-20 kl. 07.54.40.png

HSB Riksförbund ansvarar för HSBs Ansvar och policys/riktlinjer antas av förbundsstyrelsen. Därefter rekommenderas HSB-föreningarna och bolagen att besluta om dessa i sina respektive styrelser. Dokumenten uppdateras årligen utifrån förändringar i lagar och regelverk eller efter behov från verksamheten.

Diagrammet nedan visar antalet HSB-föreningar och bolag som antagit gemensamma policys alternativt har en egen policy.

Gemensam_resp_egen_policy-05.png

Risker och riskhantering

Osäkerhet om framtida händelser är ett naturligt inslag i all affärsverksamhet. Dessa kan påverka HSB positivt med möjligheter att skapa ökat värde, medan risker som inte identifieras och hanteras rätt kan påverka förutsättningarna för HSB att utföra sitt uppdrag.

HSBs kooperativa affärsmodell bygger i grunden på hållbara principer där långsiktighet och värdeskapande snarare än kortsiktiga vinstmaximeringar står i fokus. Samtidigt innebär affärsmodellen vissa utmaningar när styrning och efterlevnad måste balanseras med medlemmarnas frivillighet och frihet.

HSBs mest väsentliga hållbarhetsrisker är identifierade av representanter från HSBs föreningar och bolag i samband med genomförandet av väsentlighetsanalysen. Under 2018 uppdaterades väsentlighetsanalysen utifrån resultatet av intressentdialogen. 

I den kooperativa organisationen ligger ansvar för hantering av ovan nämnda risker hos respektive HSB-förening och bolag, med stöd från HSB Riksförbund. Ett exempel på nationellt stöd är två uppförandekoder framtagna för att bland annat minimera risken för korruption. Det nationella stödet är inte tvingande, men rekommendationen är att koderna implementeras i verksamheten.

Läs mer om HSBs risker i vår risktabell (pdf)