Trivsel och Ordningsregler

Härunder ser du BRF Välljärnets Trivsel och ordningsregler. Vill du skriva ut dokumentet så finns ett PDF-dokument längst ner på sidan som du kan ladda ner och skriva ut.

1. Trivselregler

Att bo i bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap av människor med samma intresse för sitt boende. Tillsammans äger och förvaltar vi husen där vi bor och tillsammans gör vi vårt boende trivsamt.

1.1 Störningar

Du är skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö att de inte skäligen kan tålas

Störande ljud ska undvikas mellan kl 22.00 och 08.00. Till detta räknas höga röster i lägenheter, hög volym på musikanläggning, TV mm. Borrning med slagborrmaskin och bilning i lägenhet får endast utföras måndag-fredag mellan kl 08.00 och 18.00 och på lördagar mellan kl 10.00 och 16:00.

Boende i flerfamiljshus måste tåla vissa störningar, exempelvis "levnadsljud" såsom lekande barn, dammsugning, tv-ljud, barnskrik, att nattjobbare lagar mat och duschar mitt i natten samt att folk spelar musik på dagtid.. Sådant måste tålas. Några generella regler finns inte. Bostadsrättsföreningen får dock sätta upp ordningsregler, men de ska överensstämma med ortens sed och saknar annars verkan

Avvikelser från gott uppförande, t ex ofta förekommande bråk, skrik eller hög musik, utgör störningar. Bedömningen av huruvida en störning föreligger ska ske objektivt utan hänsyn till den drabbades personliga förutsättningar.

1.2 Fester

Om ni ska ha fest, sätt upp lappar i god tid på anslagstavlan. Tala om var och när, så att de grannar som ev. blir störda kan kontakta er. Tala med dina grannar det främjar grannsämjan. Om du hyr samlingslokalen för en privat sammankomst tänk då på att lokalen ligger i ett bostadshus. Här gäller alltså samma regler som när du har fest i din lägenhet.

1.3 Städning

Våra gemensamma utrymmen städas regelbundet. En nystädad toalett, entré, hiss, korridor osv är skönt att se. Vi kan alla hjälpa till att hålla kvar känslan av nystädat genom att inte lämna skräp efter oss av slarv. När vi flyttar ut eller in händer det att packningsmaterial och skräp blir liggande kvar. Städa bort det. Samma sak gäller vid renoveringsarbeten. Städa efter dig. Ingen vill t.ex. se spår av gipsskivor på hissgolv, korridorer eller i entré.

 

2. Allmänna ordningsregler

2.1 Tillträde till lägenheten

Enligt föreningens stadgar §14 så har företrädare för bostadsrättsföreningen rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för.

2.2 Andrahandsuthyrning

Vill du hyra ut i andra hand måste du ha tillstånd från föreningens styrelse. Se stadgarna § 4 samt §15 och §19:2. Se även Bostadsrättslagen 7 kap §10.

Ett godkännande kan endast lämnas om det finns ett giltigt skäl till uthyrning i andra hand

Styrelsen kan tidsbegränsa möjligheten att hyra ut. Ansök i god tid och minst två månader innan du planerar att hyra ut.

Att hyra ut lägenheten utan styrelsens tillstånd kan innebära att du förlorar din bostadsrätt enligt bostadsrättslagen. Vid andrahandsuthyrning kvarstår det juridiska ansvaret för bostadsrätten hos ägaren.

Föreningen kan ta ut en avgift av den som hyr ut i andrahand

2.3 Inneboende

Med inneboende menas en person som hyr en bestämd del av uthyrarens egen bostad och som inte har gemensamt hushåll med den som hyr ut. En inneboende bor inte ensam i bostaden, utan delar den med bostadsrättshavaren. Det spelar ingen roll om du hyr ut ett eller flera rum, så länge som du själv bor kvar. I gengäld så är det du som blir ansvarig om det uppstår problem.

Enligt 7 kap. 8 § BRL får en bostadsrättshavare ha inneboende i sin lägenhet om det inte medför men för föreningen eller någon annan föreningsmedlem. För att det ska anses röra sig om inneboende och inte upplåtelse i andra hand krävs det att du som bostadsrättshavare behåller rådigheten över lägenheten.

2.4 Renovering

Du har rätt att göra förändringar i lägenheten. I vissa fall krävs dock styrelsens tillstånd: Det är självklart att man inte påbörjar lägenhetsrenovering utan att först ta reda på vad som kräver tillstånd av styrelsen t.ex:

  • ingrepp i rör, el och ledningar
  • flytta golvbrunn, toa, handfat
  • Väsentlig förändring av planlösningen

Vidare måste du meddela grannar om renoveringen är omfattande samt säkerställa att entreprenören följer våra trivselregler och undviker högljudd aktivitet före kl 08.00 Se även nedan under borr och bilningsarbeten. Underhålls- och reparationsarbeten ska det vara utförda med fackmannamässig kvalitet. Se föreningens stadgar §12.

För våtrumsarbete krävs att hantverkaren är certifierad för detta.

Virkesspill och övrigt byggavfall från renoveringen skall fraktas till återbruket av medlemmen. Tänk på allas trevnad genom att inte skräpa ned i våningskorridor, hiss och entré. Du är skyldig att städa efter dig och din hantverkare.

Borr-och bilningsarbeten

Borrning med slagborrmaskin och bilning i lägenhet får endast utföras måndagfredag mellan kl 08.00 och 18.00 och på lördagar mellan kl 10.00 och 16:00. Ingen borrning eller bilning på söndagar.

På helgdagar som julafton, nyårsafton och liknande håller vi oss ifrån högljutt arbete i lägenheterna helt och hållet.

Du är skyldig att avisera på anslagstavlan om du planerar att utföra störande arbeten. Arbete med el, vatten och avlopp skall utföras av certifierad hantverkare. Arbetet skall anmälas tillsammans med intyg från hantverkaren till styrelsen innan arbetet påbörjas.

Avlopp i kök och badrum får inte tillåtas slamma igen. Droppande kranar skall åtgärdas. Beställning om åtgärdande/rensning kan göras via HSB service till gängse taxa. Du ansvarar för de delar av vatten- och avloppsrör som finns i lägenheten fram till stammen.

2.5 Balkonger

  • Tänk på att rökning på balkonger kan vara störande för närmaste grannarna. Se till att hålla aska och fimpar inne på din egen balkong.
  • Släng inte ut fimpar från fönster eller balkonger eftersom detta är risk för brandsäkerheten,
  • ingen vill heller ha fimpar på marken.
  • Kasta inte annat skräp från balkongen. Tänk på att det kan vistas folk nedanför.
  • Grillning med kol, briketter och gasolgrill i direkt anslutning till byggnader, dvs på altaner och balkonger är förbjudet. Använd grillplatsen på innergården.
  • Antenn/parabol får inte monteras på räcke, fasad, väggar eller tak av säkerhetsskäl.
  • Blomlådor får, av säkerhetsskäl, inte placeras på utsidan av balkongerna. Ingenting får hänga på utsidan av balkongen eller fästas i husets fasad.
  • Förbjudet att skaka mattor, dammtrasor, dukar eller någonting från balkongen. Använd vid behov piskställningen på gården!!
  • Mata inte fåglar från eller på balkongen. Fåglarna blir lätt tama och flyger snart in och förorenar även andras balkonger. Tänk också på att fågelmat på dagen blir råttmat på natten.

2.6 Samlingslokal

Som bostadsrättshavare kan du hyra samlingslokalen för privata tillställningar. Avgift för att hyra lokalen är 100 kr per dygn. Du hyr den mellan 12.00 till 11.55 nästa dag. Lokalen får under inga omständigheter lånas ut till utomstående personer, så som släktingar och vänner. Lokalen får ej hyras för någon form av kommersiellt ändamål.

Lokalen är belägen i entréplanet Välljärnsgatan 490. Tänk då på att lokalen ligger i ett bostadshus med grannar som kan bli störda. Tänk också på att i en lägenhet kan det vara fest ett par gånger om året. I samlingslokalen kan det vara aktiviteter varje vecka.

Bokning sker hos lokalansvarig. Nycklar avhämtas/återlämnas hos lokalansvarig. Vem som är lokalansvarig står uppsatt på anslagstavlan i våra entréer. Nycklar får endast kvitteras ut av bostadsrättsinnehavaren. Vid förlust av nyckel debiteras tillverkning av nya nycklar samt cylinder.

Du ansvarar för lokalen mellan kl 12.00 till 11.55 nästa dag, då ska lokalen vara städad, möblerna återställda, porslin och bestick diskat och upplockat på plats i skåpen. Soporna läggs i soprummet sorterat enligt anvisning. Se till att fönster, altandörr, och ytterdörr är stängda resp. låsta. Bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för aktiviteterna i lokalen och blir ersättningsskyldig för de saker som eventuellt skadas eller förstörs. Skador på lokal och lösöre skall ovillkorligen rapporteras till lokalansvarig senast vid nyckelns återlämnande. Om städning ej har gjorts så debiteras bostadsrättsinnehavaren kostnaden för städfirma.

Regler beträffande störningar:

  • Det ska vara tyst i lokalen efter kl 22.00.
  • Ingen hög musik, sång eller höga röster efter kl 20.00. Inget dragande med stolar och bord.
  • Entrén ingår ej i samlingslokalen och är därmed ingen plats för festen. Inget onödigt spring i ytterdörrarna.
  • Du ansvarar för att de boende inte blir störda av dina gäster i entrén. Om reglerna inte följs kan detta medföra avstängning från möjligheten att hyra lokalen i framtiden om du inte vidtar rättelse efter tillsägelse från styrelsen.
  • Det åligger också den person som hyr samlingslokalen att se till att de personer som vistas i lokalen inte för oväsen och stör övriga medlemmar i föreningen genom att vara högljudda på vår gemensamma gård. Respektera dina grannars nattsömn.

   

 2.7 Motionsrum / gym

Som bostadsrättshavare kan du nyttja motionsrummet mot en avgift på 100 kr per år. Anmäl ditt intresse till lokalansvarig, se anslagstavlan. Du kan sedan boka motionsrummet med din bricka genom bokningstavlan i entrén. Passen är 1 timme.

  • Inga uteskor i motionsrummet. Ställ dem på anvisad plats innanför dörren.
  • Följ anvisningarna till resp. redskap
  • Torka av utrustningen du använt t.ex. handtag, paneler och sadel
  • Stäng av alla maskiner när du har avslutat ditt pass
  • Se till att alla fönster är stängda, lyset släckt och att dörren går i lås när du lämnar lokalen.
  • Arbetande assistanshund får ligga innanför dörren. Tillstånd lämnas av styrelsen.

2.8 Bastu

Som bostadsrättshavare kan du nyttja bastun mot en avgift på 100 kr per år. Anmäl ditt intresse till lokalansvarig, se anslagstavlan. Du kan sedan boka bastun med din bricka genom bokningstavlan i entrén. Passen är 2 timmar.

Om bastupasset före ditt pass inte är bokat kan du gå in med din bricka ½ timme i förväg för att starta bastuaggregatet.

Om passet före dig är bokat kan du komma in först när ditt pass börjar.

Inga uteskor i bastun. Lämna skorna i förhallen så att nästa bastubadare inte måste börja med att städa efter dig.

Arbetande assistanshund får ligga innanför dörren. Tillstånd lämnas av styrelsen. Se anvisningar i bastun beträffande hantering av bastuaggregatet

2.9 Övernattningsrum

Som bostadsrättshavare kan du nyttja övernattningsrummet om du får gäster mot en avgift på 100 kr per natt. Boka lokalen hos lokalansvarig, se anslagstavlan. I övernattningsrummet finns två fasta sängar samt en hopvikt reservsäng. Gästerna håller med eget sänglinne.

2.10 Parkering

Boendeparkering

Ett villkor för att kunna få ett parkeringstillstånd är att du är skriven och fast boende på Välljärnsgatan 486 eller 490. Du ska vara registrerad ägare till fordonet. Du får ett parkeringstillstånd om inte alla platser är upptagna. I så fall kan du ställa dig i kö för en parkeringsplats. Boendeparkeringen utgörs av ytan mellan besöksparkeringen och elplatserna. Det finns 26 platser. En lägenhet kan ha en parkeringsplats eller en elstolpe eller ett garage

Elstolpar

Du kan ställa dig i kö för en elplats. Kostnaden för elplatsen aviseras av HSB tillsammans med avgiften för lägenheten. En lägenhet kan ha högst en elplats.

Garage

Du kan ställa dig i kö för garage. Kostnaden för garaget aviseras av HSB tillsammans med avgiften för lägenheten. En lägenhet kan ha högst ett garage.

Besöksparkering

För dina besökare finns en besöksparkering. Biljett löses i automat (kort eller app.).

2.11 Gården på framsidan

Parkering är ej tillåten framför entréerna.

Besökare hänvisas till gästparkeringen.

10 minuter gäller vid ur- och ilastning. Efter ur eller ilastning ska bilen flyttas, efter 10 minuter riskerar du annars parkeringsböter

Du får inte parkera så att framkomligheten hindras eller försvåras för:

  • utryckningsfordon
  • sophämtning
  • snöröjning
  • posthantering, etc.

 

2.12 Innergården

Innergården ska vara en plats för avkoppling och samvaro. Vackra planteringar och rabatter skapar en trivsam miljö. På innergården finns flera möjligheter att sitta under tak. Alla uppmanas att vara rädd om möblerna. Lägg tillbaka dynorna i lådan när du inte längre behöver dom. På innergården finns en stationär grill samt två bord med bänkar. Du håller själv med grillkol samt rengör grillgallret efter dig. Innergården är inte en lekplats och inte heller en rastplats för husdjur.

2.13 Husdjur

Hundar skall hållas kopplade.

Hundar är välkomna i sällskap av husse eller matte. Innergården samt gräsmattan på framsidan är en plats för avkoppling och samvaro dock ingen rastplats för hunden, skulle olyckan vara framme förväntas du ta upp det hunden lämnar efter sig och lägga det i kärl för restsopor i soprummet. Det är förbjudet att rasta sin hund på föreningens område

  

 2.14 Förråd

Se över ditt förråd emellanåt och kasta allt gammalt skräp. Se till att hålla förrådet låst och städat. Se även föreningens stadgar §13 och §19:4 när det gäller ohyra.

Du har underhållsansvaret för båda Dina förråd i källare resp. våningsplan och är därför skyldig att hålla dem under uppsikt och i sådant skick att de inte förfaller till soprum. Förråden ska hållas låsta.

Brandfarliga och explosiva varor t. ex bensin och gasolflaskor får inte förvaras i förråden.

Motorfordon får inte ställas i källarna. Rökning är förbjuden i alla gemensamma utrymmen.

Du får inte förvara något i källargången utanför ditt förråd.

2.15 Cykelförråd

Cykelförrådet får ej användas för övergivna eller skrotade cyklar. Kasta inte skräp på golvet.

Förbjudet att tomgångsköra moped i cykelgaraget

2.16 Tvättstuga

Det finns två tvättstugor en i 486 och en i 490. Tvättpass kan bokas från bokningstavlorna i någon av entréerna till 486 eller 490. Du kan också boka med din dator eller smartphone. För detta krävs ett personligt lösenord som du får genom att anmäla ditt intresse till styrelsen.

Du kan boka högst två pass åt gången

Tvättstugan kan användas dagligen 07.00 21.00 (övriga tider är strömmen avslagen)

  • Följ bruksanvisningarna för hur man använder tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp samt ev. övrig utrustning.
  • Barn får inte vistas i tvättstugan utan vuxen i sällskap. Husdjur får inte vistas i tvättstugan. Arbetande assistanshund får ligga innanför dörren. Tillstånd lämnas av styrelsen.
  • Färga inte textilier i maskinerna.
  • Städa och gör rent efter dig varje gång du har utnyttjat tvättstugan.
  • Torka av samtliga maskiner och bänkar.
  • Gör rent tvättmedelsfack vid behov, överdosera inte tvättmedel.
  • Gör rent torktumlarfiltret (luddfiltret) och tillhörande borste. Dammsug ”skåpet” där luddfiltret sitter.

Om du möts av en ostädad tvättstuga, kontakta den som tvättade före dig och säg till dom att städa efter sig.

 Anmäl genast fel på maskinerna till HSB felanmälan. Telefonnummer finns anslaget på anslagstavlan.

När du går ifrån tvättstugan:

  • Släck lyset
  • Stäng fönster (gäller tvättstugan i 490) 
  • Se till att dörrarna går i lås.

2.17 Soprum

Avfall av större format, s.k. grovsopor (stora kartonger, gamla möbler, emballagespill eller liknande) ska du transportera till återbruket Bäckby. 
Elektriska apparater, miljöfarligt avfall och skrymmande gods får inte lämnas i soprummen, utan ska transporteras till återbruket.
Byggavfall får inte lämnas i soprummen.

Inga sopor på golvet.

Avfallssortering ska ske enligt de anvisningar som finns i våra soprum. Kontakta styrelsen om du är osäker.

Matavfall/bioavfall läggs i kärlen för bruna påsar. Observera att plastpåsar förstör processen i Vafabs biogasanläggning. Använd därför alltid den bruna papperspåsen för ditt matavfall. Plastpåse om bruna påsen är förbjuden.

Pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar ska vara tömda och ursköljda innan de kastas. Metallock och kapsyler avlägsnas och läggs i kärlet för metallförpackningar.

 

Små batterier kan läggas i batterihinken.

Rökning är förbjuden i soprummen.

Brott mot sorteringsreglerna medför att du kan bli påförd en hanteringsavgift på 500 kronor.

2.18 Entréer, korridorer trapphus och hissar

Enligt brandmyndigheten får utrymningsvägar inte vara blockerade.

Cyklar, barnvagnar, leksaker, möbler, växter mm. får ej vara placerade i entréer, våningsplan (korridorer), trapphus eller källargångar så att evakuering försvåras.

Dessutom ökar det nedsmutsningen och är ett hinder vid städning. Använd de utrymmen som är avsedda för förvaring av ovanstående t.ex. våningsförråd eller källarförråd.

Av brandrisk och utrymningsskäl får inget brännbart finnas i korridorer eller övriga utrymningsvägar.

Du får inte spika, skruva eller tejpa upp något på lägenhetsdörren. Använd magnetfäste. Eventuellt anslag om oönskade utskick får endast fästas på brevlådan eller tidningshållaren.

Rökning är inte tillåten i vare sig entréer, trapphus, hiss, källare, soprum eller i andra gemensamma utrymmen. Det råder även rökförbud utanför entréerna.

Entrédörrarna skall normalt vara stängda. De elektriska dörröppnarna håller dörren öppen i ca 10 sekunder. Under den tiden hinner även obehöriga personer smita in om dörren lämnas obevakad. 

Trivsel-och ordningsregler för brf Välljärnet

Version 2020-07-01 

 

Bilaga till Trivsel o. ordningsregler

Brandsyn

Mälardalens Brand och Räddningsförbund gjorde ett Tillsynsbesök 29 april enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Observationer vid besöket: ”Det finns brännbart material på våningsplan utanför lägenhetsdörrar, tillika utrymningsväg och angreppsväg för räddningstjänstens personal. Det försvårar en utrymningssituation vid händelse av brand på grund av en snabbare rök- brandspridning kan ske.”

Förvaring

Du förvarar dina personliga ägodelar i din lägenhet och/eller i dina förråd. Cyklar förvarar du i första hand i cykelrum eller i ditt källarförråd och barnvagnar i förråd eller din lägenhet. Permobiler som tillhör boende skall stå i laddningsrummet på entréplanet i 486 resp. 490. Besökare som kommer i permobil kan parkera den tillfälligtvis i korridoren där värden bor under förutsättning att permobilen är fri från brandfarliga tillbehör och inte står i vägen för utrymning etc.

Säker korridor

Föreningen jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo i våra hus. Vi vill säkerställa att korridorer och trapphus är helt fria från saker på golven så att du lätt kan ta dig ut om det brinner. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa dig eller din granne vid sjukdom eller brand.

Förutsättningar

Vi har inte kunskap så att vi kan ge oss in på bedömning av att vissa saker kan accepteras och andra inte när det gäller brandrisker respektive utrymningshinder.  Vi kan inte heller ta hänsyn till var man råkar ha sin lägenhet så att en sak skulle vara ok på golvet i ändan av korridoren med inte på mitten. Det måste vara rättvist. Lika principen.

Styrelsebeslut

Vid mötet 7 maj beslutade styrelsen att ta fram anvisningar beträffande brandskydd. Om man inte respekterar anvisningarna kommer vi att skriva en rättelseanmaning. Styrelsen informerade selektivt dem som brukar ha saker i korridoren. Vid mötet 3 sept konstaterades att några lägenhetshavare inte respekterar bestämmelsen om att inte förvara personlig egendom i korridoren. Beslöts att anslå information om vad som händer med sådan egendom.

Åtgärd

Anslag på hissarna informerade om saker som påträffas på golvet i korridoren. Efter 15 sept kommer alla personliga saker som påträffas i korridoren att omhändertas. Vi tar ut en hanteringsavgift på 300 kronor. Detta gäller oavsett om ägaren får hämta ut sin sak från föreningens förråd eller om ägaren tar hand om saken direkt vid inspektionen.  

Bedömning

När vi hittar personlig egendom i korridoren så har vi ingen möjlighet att avgöra hur länge den stått där eller hur länge den skulle stå kvar om vi inte hade gjort inspektionen. Vi har inte heller anledning att värdera hur långt vi transporterar godset, om vi tar ner den i förrådet eller om ägaren kortsluter den hanteringen och tar hand om det direkt. När vi gör en inspektion och hittar saker på golvet så innebär det en hanteringsavgift på 300 kr. Vi har 22 korridorer att inspektera. Detta är också ett arbete, hantering som två styrelsemedlemmar tillsammans måste göra