Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Välljärnet i Västerås är ett privatbostadsföretag som har till ändamål att i bostadsrättsföreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmar till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Föreningen äger fastigheten Martinprocessen som bebyggdes 1980 och som består av 2 flerbostadshus.
Föreningens 118 bostäder fördelar sig enligt följande:

• 62 st          2 rok
  • 34 st          3 rok
  • 10 st          4 rok
  • 10 st          5 rok
  •  2  st          >5 rok

Lägenheterna i BRF Välljärnet är välplanerade, trevliga och har stort ljusinsläpp. Alla balkonger är inglasade. Förråd finns i anslutning till lägenheten.

Byggnadernas totalyta är enligt taxeringsbesked 10 572 m², varav 9 324 m² utgör lägenhetsyta och
1 248 m² utgör lokalyta. Föreningen upplåter 1 lokal med bostadsrätt och 8 lokaler med hyresrätt. I lokalerna bedrivs kommunal verksamhet, frisör, fotvård och föreningens expedition.

Fastigheterna är fullvärdesförsäkrade i Folksam.

Brf Välljärnets bostadsrättsförening är inte medlem i HSB men service, ekonomisk och administrativ förvaltning sköts av HSB.