Att bo i bostadsrätt

Vid köp av en bostadsrätt så blir du också medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheterna du ska bo i. Du får en andel i föreningen som för vår del är Bostadsrättsföreningen Välljärnet i Bäckby. Det innebär att du äger rätten till din lägenhet. Varje månad betalar du en avgift till föreningen som ska täcka fastigheternas drift, skötsel och investeringsbehov.

Detta innebär att, du äger inte din lägenhet, utan du har köpt en andel i en förening och som medlem har du och övriga medlemmar i föreningen ett gemensamt  ansvar för förvaltning av fastigheterna, mark och gemensamma utrymmen. Medlemmarna utser bland sig, en styrelse vid en föreningsstämma som äger rum varje år. Det är sedan styrelsen som är verkställande i föreningen och det är styrelsen som sköter löpande drift och underhåll mellan de årliga föreningsstämmorna.

Föreningens verksamhet regleras av bland annat bostadsrättslagen och föreningens egna stadgar.
BRF Välljärnet är inte medlem i HSB men har avtal med HSB som sköter ekonomisk, administrativ och teknisk förvaltning av vår fastighet.