Om din bostadsrätt.

När Du bor i en HSB bostadsrättsförening är det Du själv som tillsammans med övriga medlemmar i föreningen äger hus och mark. Du har bostadsrätt till Din lägenhet och i denna förening även till den mark som upplåtits till Dig med bostadsrätt. Det är alltså ingen utomstående som äger Ditt hem utan Du och Dina grannar som medlemmar i bostadsrättsföreningen.

Bostadsrättsföreningen som kollektiv ansvarar för det gemensamma samt för yttre underhåll av fasader etc. Lägenhetens inre underhåll svarar den enskilde bostadsrättshavaren för.

Vem bestämmer månadsavgiften?

Bostadsrättsföreningens styrelse har den direkta ledningen och ansvaret för förvaltningen av området. Styrelse utses bland de boende. Valet sker på den årliga föreningsstämman.

Bostadsrättsföreningens styrelse bestämmer månadsavgiften ("hyran"). Avgiften skall täcka föreningens kapitalkostnader, driftkostnader och avsättning till yttre underhåll. Avgiften blir aldrig högre än vad som långsiktigt behövs för att klara kostnaderna för just Din förenings skötsel.

-----------------------------------------------------------

Får jag bygga om eller ändra i lägenheten?

Med bostadsrätt bestämmer Du själv.
Vill Du slå ihop två rum till ett, sätta igen en dörr eller planera om köket så gör Du det.

Innan Du gör förändringar skall Du rådgöra med bostadsrättsföreningens styrelse, för att sedan informera styrelsen när arbetet är avslutat.

Beroende på omfattningen av ombyggnaden gäller följande regler:

Vid vatten- och avloppsinstallationer skall ett "Säker Vatten"-intyg från behörig entreprenör lämnas till styrelsen när arbetet är klart. Detta för att säkerhetsställa att företag som arbetar i fastigheten är uppdaterade med de regler som gäller idag och att arbeten utförs enligt dessa krav.

Relationshandling rörande vatten- och avloppsinstallationer samt ventilationsanläggning skall också lämnas till styrelsen när ombyggnaden är klar. Detta gäller enbart när ventilationskanaler, avlopps- och vattenledningar flyttas i golv och vägg.

Efter renovering av våtrum skall intyg kallat "Kvalitetsdokument Egenkontroll enligt BBV eller GKV för våtrum" lämnas till styrelsen.

El skall dras av fackman enligt branschens regler.

När osäkerhet råder om förhållandena, t. ex. om en vägg är bärande eller inte, kan Du tvingas att göra en för-, mellan- och/eller slutbesiktning. Alla besiktningar betalas av lägenhetsinnehavaren.

Vid byte av befintlig golvbrunn till godkänd plastbrunn i våtutrymme lämnar föreningen ett bidrag på max 3500:- + moms. Begär separat faktura på golvbrunnen av entrepenören. Föreningen betalar inte entreprenörens faktura. Blankett för betalning av fakturan erhåller du av föreningen. Blanketten + entreprenörens faktura samt alla begärda intyg läggs i föreningens brevlåda.

Bullrande arbeten får utföras mån-fre kl. 8-18 samt lör-sön 11-16.

Insatsen och upplåtelseavgiften

Hur är det med insatsen och upplåtelseavgiften?

För bostadsrättslägenheten betalar Du en insats grundad på bostadens storlek och för den upplåtna marken en upplåtelseavgift grundad på storlek och läge.

Det är Din medverkan i bostadsfinansieringen och det gör Dig till delägare och medlem i den bostadsrättsförening som äger fastigheten.