Andrahandsuthyrning

Regler för andrahandsuthyrning har tagits fram genom ett samarbete mellan HSB, Riksbyggen med flera. Styrelsen för HSB Brf Gudröd är ålagd att följa dessa regler.
Nedan kan Du ta del av vad som gäller angående andrahandsuthyrning för Dig som bor i vår bostadsrättsförening.

Villkor för andrahandsuthyrning

Om Du av någon anledning (t.ex. studier eller arbete på annan ort) tillfälligt vill hyra ut Din lägenhet i andra hand så finns det regler som gäller. Du får inte hyra ut Din lägenhet i andra hand utan styrelsen för HSB Brf Gudröds skriftliga medgivande.  Om du skulle hyra ut lägenheten utan styrelsens godkännande riskerar du att förverka nyttjanderätten till lägenheten. HSB Brf Gudröd har då rätt att säga upp dig för avflyttning

Du bör tänka på
att det fortfarande är du som äger och har ansvar för lägenheten när du hyr ut din lägenhet i andra hand. I första hand bör Du hyra ut till sådana som du känner. Om inte, kolla noga upp personens betalningsförmåga, eventuella betalningsanmärkningar, tvistemåls- eller brottsmåls-domar med kronofogden och tingsrätten Detta kan Brf Gudröd hjälpa Dig med mot en kostnad. Se till att Du dessutom får referenser.

Kontakta ditt försäkringsbolag för att få veta vad som gäller angående hemförsäkring.

Den som hyr din lägenhet i andra hand blir din hyresgäst och du blir hyresvärd.
Vi rekommenderar dig att skriva ett skriftligt hyresavtal och en inventarielista.

Tid

Styrelsen godkänner, vid fullgoda skäl, uthyrning i andra hand under ett år med möjlighet till förlängning under ytterligare ett år. Alltså tillsammans i högst två år.

Hyra
Föreningen tar ut en avgift på andrahandsuthyrning.

Hur mycket bostadsrättshavaren betalar till föreningen och vilka lånekostnader bostadsrättshavaren har utgör ingen grund till hur hyran ska sättas.

Hyran ska vara skälig, dvs inte påtagligt högre än hyra för lägenheter med likvärdigt bruksvärde. Om Du hyr ut lägenheten helt eller delvis möblerad har Du rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på. Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på lägenhetens bruksvärdeshyra på cirka 10 -15 procent när lägenheten är fullt möblerad, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall.

Ansökningsblankett får du om du tar kontakt med
Ordförande Leif Häägg 072-740 01 51

Eller så skriver du ut nedanstående länk

Blankett andrahandsuthyrning