Regler för ändring i lägenhet

Nya regler som gäller från 2023-01-01

INFORMATION FRÅN STYRELSEN

Går ni i renoveringstankar?

Kom då ihåg att alltid kontakta styrelsen innan ni påbörjar arbetet för att få ett skriftligt tillstånd först.

Den 1 januari 2023 trädde lagändringar i kraft i bostadsrättslagen och årsredovisningslagen, vilket gör att vi kommer behöva se över och uppdatera bostadsrättsföreningens stadgar. Lagens regler gäller dock oavsett vad som anges i våra stadgar och därför måste vi redan nu anpassa oss efter de nya lagkraven som bland annat innebär följande:

”Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar:

1. ingrepp i en bärande konstruktion,

2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,

3. installation eller ändring av anordning för ventilation,

4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet,

5. någon annan väsentlig förändring av lägenheten.

För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.

Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.”

Om bostadsrättshavaren utan behövligt tillstånd utför en åtgärd som anges ovan anses det som en olovlig åtgärd, vilket enligt den nya lagstiftningen är en förverkandegrund – alltså själ för uppsägning.

Kontakt e-post: gudrod.exp@outlook.com tel:072-740 01 51

post: lägg i brevlådan på dörren till expeditionen Vasagatan 10 B