Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar.

FRÅGA SVAR
Vart ska jag felanmäla?

Felanmälan görs till HSB här på webben (under fliken Felanmälan) eller på telefon 010–303 27 00.
Vad ska jag felanmäla till HSB? Felanmälan till HSB gäller främst de fel som berör de allmänna ytorna samt utemiljön. Även fel i egen lägenhet kan felanmälas till HSB, men åtgärden bekostas av den enskilde medlemmen. På webbsidan Boendes/föreningens ansvar kan du läsa mer om ansvarsfördelning.

Får jag grilla på min balkong? Ja, med el-grill. På uteplatser är det tillåtet att grilla med gasolgrill. Framför allt gäller att gott omdöme och stor hänsyn ska visas mot grannar och omgivning.

Hur bokar jag uthyrningslägenheten Gränden?

Ring Cecilia Andersson 0705-86 86 57 eller skicka e-post till cecilia.anderssons@gmail.com för att göra en bokningsförfrågan. För att vi ska kunna ta emot din bokning behöver du ange ditt namn, din adress och vilka datum du är intresserad av att boka lokalen.
Vad ingår i mitt ansvar för skötsel av min uteplats?

Att hålla rent från ogräs och att sköta ytan i största allmänhet. Att inte låta skräp samlas på uteplatsen. Uteplatsen får inte bli förråd.

Vad får jag placera utanför min dörr i trapphuset?

P.g.a brandskyddsregler ska trapphusen hålllas fria från skrymmande och brännbara föremål.

Vad får jag placera på min garage/carport-plats?

På garage/car-portplats för utöver bilen endast placeras cykel och/eller takbox.

Har vi ett eget ansvar att sopa bort snö utanför ytterdörren?

Inget formellt ansvar vilar på medlemmarna, men för ökad trivsel kan vi ändå hjäpas åt att sopa bort snö och grus framför entréerna.

Har vi ett eget ansvar att sopa bort grus från mattan innanför ytterdörren?

Inget formellt ansvar vilar på medlemmarna, men för ökad trivsel kan vi ändå hjäpas åt att sopa bort grus på entrémattorna.

Får jag rasta min hund på innergården?

Ja, det får du, men det är viktigt att du har plastpåsar med och plockar upp efter din hund.

Får jag lägga vad som helst i soprummet?

I soprummet får du endast lämna sopor på anvisad plats. Elektronik och batterier får du själv lämna på återvinningsstation, liksom stora emballage av olika slag. Du måste kunna lägga ned ditt avfall i kontainrarna. Kartonger ska vikas ihop! Soprummet är endast avsett för hushållssopor!

Vem ansvarar för att byta batterier i våra brandvarnare?

Föreningen ansvarar för att brandvarnarnas batterier byts kontinuerligt.

Vad gör jag om min garagedosa slutar fungera?

Testa först att byta batteri, om inte det hjäper så tar du kontakt med Lennart Eriksson som är ansvarig för garaget, telefon 070–578 70 70.

Var är föreningen försäkrad?

Föreningen är försäkrad i Länsförsäkringar Bergslagen. I försäkringen ingår s.k. bostadsrättstillägg, vilket innebär att din hemförsäkring inte behöver omfatta själva lägenheten.

BRF Lillåparks försäkringsnummer är 248 41 68, anges vid skadeanmälan. Anmälan om skada på föreningens byggnad sker på tel 019-19 46 00, begär byggskador. Sedan 2020-06-25 är vår fastighetsförsäkring utökad med Kollektiv olycksfall för boende och förtroendevalda. Anmälan om skada på bostadsrättsägarens lösöre om denne är kund i LF Bergslagen sker på tel 019-19 46 00, begär hemskada. Vid eventuella frågor avseende försäkringsskyddet, ring Anna Hammarbäck på LF Bergslagen, tel 019-603 88 63.
Var anmäler jag om jag får ohyra i lägenheten?

Anmälan görs till Anticimex, telefon 075-245 10 00, uppge adress och försäkringsnummer 248 41 68. Anticimex sanerar utan kostnad.

Vad får jag förändra i lägenheten?

Du får ändra ytskikt och inredning. Vid större åtgärder, kontakta styrelsen för godkännande.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Ja, under vissa förutsättningar men först efter styrelsens godkännande.

Här nedan hittar du en lista över lägenhetstillbehör som ska överlämnas vid avflyttning.