Nyhetsbrev Februari 2020

16 februari 2020 Här kommer årets första nyhetsbrev från föreningen och det första av mig, Christian Sjöbohm, som ny ordförande i föreningen. I december hölls det konstituerande mötet där posterna till Styrelsen valdes. Det är många nya ledamöter så vi lägger just nu vår tid i Styrelsen med att sätta in oss i befintliga avtal och rutiner samt pågående aktiviteter för att kunna få till ett smidigt samarbete i den nya gruppen av Styrelsemedlemmar.

Hej kära granne!

Som ny ordförande i föreningen ser jag fram emot att få leda Styrelsearbetet och det kommer vara ett år där en hel del av arbetet kommer fokusera på relining av husets stammar.

Som person är jag av typen som förordar en rak, tydlig och transparent kommunikation där vi tillsamman som medlemmar i föreningen säkerställer en trevlig omgivning på innergården och i huset. Synpunkter är hjärtligt välkomna in och jag ser det som oerhört viktigt att vi som medlemmar hjälps åt i detta genom att vi tar ett gemensamt ansvar för efterlevnad av dem regler och stadgar vi har för att säkerställa trivseln i föreningen.

Vi kommer fortsätta framöver med att skicka ut ett månatligt nyhetsbrev till er medlemmar och vet ni någon som önskar få nyhetsbrevet skickat till sig, vänligen be dem skicka in sin e-post adress till oss på aro.bornholm@gmail.com. Vi kommer skicka ut nyhetsbrevet kopplat till den vecka i månaden som Styrelsemötet hålls. För er som inte har någon e-post och vill lämna in synpunkter så går det också bra att kontakta Ordförande alternativt lämna in det skriftligen i Styrelsens postfack som finns i trappuppgång C.

Nya styrelsen

 

Vår nya styrelse består av;

  • Adam Rafipour, Ordinarie ledamot
  • Christian Sjöbohm, Ordförande (ny i Styrelsen)
  • Eva von Quintzow, Ordinarie ledamot, Sekreterare
  • Fredrik Lindahl, Vice Ordförande (ny i Styrelsen)
  • Julia Bosiö, Suppleant
  • Louise Olsson, Ordinarie ledamot (ny i Styrelsen)
  • Mia Gustafson, Ordinarie ledamot, HSB representant
  • Mikael Linder, Ordinarie ledamot
  • Ulf Tholson, Suppleant
  • Urban Carlsson, Ordinarie ledamot, Ekonomiansvarig (ny i Styrelsen)

 

Styrelsemöte hålls under våren på följande datum: 3 mars, 14 april, 5 maj och 2
juni, samtliga kl. 19.00. Uppehåll i juli. Beslut om höstens möten tas senast på
mötet den 2 juni.
 

 

Händelser sedan föregående nyhetsbrev

  • Kamerorna i Soprummet är nu installerade och på plats. Vi vill återigen påminna om att det är vårt gemensamma ansvar som medlemmar att forsla våra egna grovsopor till någon av kommunens återvinningscentraler. Kostnader uppkomna för att forsla bort grovsopor från föreningens innergård och mark är en kostnad som drabbar alla föreningens medlemmar och budget. Det är pengar som vi alla känner bör komma till bättre användning.

  • Ny tvättmaskin är installerad och på plats i Tvättrum 2 samt att timern för elektroniken är justerad till korrekt tid då den tyvärr gick 20 minuter fel vilket orsakade att elen inte slogs igång förrän 07.20 för dem som bokat tid klockan 07.00.

  • Det har förekommit cykelstölder av cyklar fastlåsta i cykelstället på innergården. Det är oerhört viktigt att vi som medlemmar är uppmärksamma på vilka som släpps in på innergården och alltid säkerställer att vi vet vem det är som ringer på och dess ärende innan vi släpper in dem med hjälp av porttelefonen. Kopplat till cyklarna vill Styrelsen också uppmana vuxna och ungdomar i färeningen att leda sina cyklar ut från innergården och inte börja cykla innan ni passerat grinden ut.

Kommande händelser

  • Årlig besiktning av fastigheten kommer ske tillsammans med SBC den 18e februari tillsammans med ordförande och ytterligare en styrelsemedlem.

  • Vi har noterat från er medlemmar att det varit ett antal ärenden till SBC som inte fått den återkoppling man kan förvänta sig, både vad gäller status men också korrekt återkoppling vid dem fall där det inte är SBC som har ansvar för det felanmälan gäller. För att förbättra detta har vi utsett Michael som sammanhållande vad gäller SBC samt hitta en rutin som säkerställer korrekt återkoppling och uppföljning av samtliga ärenden. 

  • Anbudsförfrågan gällande relining är för närvarande öppen och stängs den 17e februari. Därefter kommer Ordförande och Vice ordförande att tillsammans med ansvarig person hos HSB öppna anbuden och sammanställa dem för beslut tillsammans med Ekonomiansvarig.

  • Städningen kommer från och med mars tas över av SBC från UltraClean.

  • Vi kommer efter ett bra förslag från en av våra medlemmar göra en efterlängtad förbättring i soprummet genom att ta bort ett av kärlen för tidningar då det aldrig fylls till förmån för ytterligare ett kärl för papp/kartong som ofta fylls på väldigt snabbt. VI vill också passa på att uppmana alla medlemmar att vika ihop sina kartonger innan man slänger dem vilket och bidrar till att kärlen utnyttjas optimalt.

  • Vi kommer byta ut skyltarna vid respektive ingång till innergården då dessa inte är av typen som klarar utomhusmiljö och håller inte tätt. Nya skyltar gjorda för utomhusbruk kommer beställas och sättas upp under kommande månad.

  • Föreningens hemsida kommer under februari/mars struktureras om och förbättras för att kunna ha information kring föreningen lättillgänglig för er medlemmar.

Med dessa ord vill jag tacka för föreningens förtroende att leda Styrelsearbetet vidare under verksamhetsåret 2020 samt tacka föregående Ordförande Julia Bosiö och Styrelseledamöter för det gångna verksamhetsåret.

Med Vänliga Hälsningar,

Christian Sjöbohm, Ordförande Brf Ärö

Du som ännu inte anmält dig till nyhetsbrevet kan göra det genom att skicka ett mail till styrelseadressen aro.bornholm@gmail.com

Ange rubriken Nyhetsbrev i ämnesraden så lägger vi till din adress på listan.


Till nyhetslistan