Gemensam el

08 november 2017 Styrelsen i brf Atle har efter årsstämman 2017 tagit beslutet att införa gemensam el eftersom det är ett såväl driftssäkert som kostnadseffektivt alternativ. Arbetet påbörjas med el-centralerna i källaren 2017-11-13 och beräknas vara klart 2017-11-20. Därefter börjar installationerna av el-mätare i lägenheterna. Troligtvis påbörjas detta arbete 2017-11-21 i trappa A. Firman som utför jobbet varskor er 5 dagar innan de behöver tillträde till er lägenhet. Vi har fått många frågor från våra medlemmar kring vad gemensam el innebär, eftersom det är nytt för de flesta. Vi vill därför klargöra och ge svar på de vanligaste frågorna på den här sidan.
Var vänlig att tillåta marknadsföring-cookies för att titta på denna video.

 

Vilken elleverantör ska anlitas ?

Det är styrelsen som väljer elleverantör. Efter att styrelsen mottagit kostnadsförslag och villkor från de olika el-bolagen, väljer styrelsen det bolag som erbjuder det bästa alternativet för medlemmarna i föreningen.

 

Behöver jag säga upp mitt gamla el-avtal ?

 

Nej, ert befintliga avtal sägs automatiskt upp då det nya systemet tas i bruk.

 Varför ska nya mätare installeras i min lägenhet ?

 

För närvarande ägs mätarna av EoN, men efter övergången till gemensam el tar föreningen över ägandet.

De nya mätarna installeras för att mäta elförbrukningen i varje hushåll. Värdena som uppmäts förs sedan vidare till HSB som debiterar elförbrukningen på samma avi som månadsavgiften. 

Vad blir min månadskostnad ?

 

Eftersom olika hushåll har olika elförbrukning är det inte möjligt att ge en exakt månadskostnad. Det exemplet som vi har haft som riktmärke grundar sig på en elförbrukning på 2000 kWh, och då betalar medlemmen ca 1100 kr mindre per år. Varje hushåll betalar idag en fast avgift på 1000- 1800 kr per år till EoN. Denna avgift försvinner och föreningen kommer att stå för motsvarande kostnader i det nya systemet.

 

Hur mycket kostar det föreningen att gå över till gemensam el ?

 

Det kostar föreningen ca 400.000 kr. Kostnaden omfattar såväl ny elutrustning som installation av nya elmätare och uppdatering av elstationerna i källaren. Att byta till gemensam el är att betrakta som en långsiktig investering och vi räknar med att vår investering är betald efter 3-4 år. 

Vad gör jag om jag inte har möjlighet att var hemma när elbolaget behöver tillträde till min lägenhet för att byta elmätaren ?

 

Om ni vet att ni inte kan vara hemma vid den tidpunkt när vi behöver tillträde till er lägenhet, ta kontakt med någon av medlemmarna i styrelsen. Det går bra att lämna era extranycklar till oss personligen eller om ni lägger dem i vår brevlåda. Lägg nycklarna i ett kuvert märkt med lägenhetsnummer, och skriv om ni vill få nycklarna återlämnade i brevlådan eller om ni vill hämta upp dem på kontoret. Det går även bra att lämna över nycklarna till vår vaktmästare Ante.

Planeringen av installationsarbetet är beroende av att vi får tillträde till er lägenhet. Om installatören ej får tillträde innebär detta att arbetet försinkas och följaktligen extraarbete för installatören vilket naturligtvis kostar föreningen extra i övertidskostnader. Föreningen blir då debiterat av bolaget som sköter installationerna. Den summa som föreningen debiteras skickar vi vidare till den lägenhetsinnehavare som inte ger oss tillträde till lägenheten. Det är alltså inte fråga om någon straffavgift, utan av den merkostnad som lägenhetsinnehavaren orsakat. 

 

Vad händer om jag blir strömlös när gemensam el är i bruk ?

 

Kontakta vaktmästaren på dagtid. Övrig tid kontakta jouren. Kontakta inte EoN.