Järvens historia

På 1870-talet fanns det en typisk skånsk bondgård runt vår tomt som fick namnet Lorensborg. Det var en av sönerna till makarna Nils Hansson som gav namnet på gården. Sonen, Lorens Gustav Hansson, övertog gården omkring 1895 och brukade den under ca 50 år.

Malmö stad växte och behovet av mark för byggnation var stort. Många gårdar, så även Lorensborg, införlivades till stadens markförvärv. HSB var en av byggherrarna som började bygga, det så kallade miljonprogrammet, och den första föreningen i området var bostadsrättsföreningen Roxen vid Lorensborgstorget. Denna stod färdig för inflyttning i maj 1958, skiftet 1959-1960 var Järven klar för inflyttning.

1959: Vad som minns från första året är bland annat branden på vinden i niovåningshuset.

1986-1987: Utbyggnad och inglasning av våra balkonger, samtidigt fräschades entréer och hissar upp samt att 16-våningshuset kläddes in med plåt.

1987: Föreningen fick kabel-tv.

1995-1996: De äldre vattenstamsledningarna ersattes och rören går numera inkapslade i trapphusen.

2000: Utrustning för bredband via HSB BoLina installerades.
Föreningen certifierades vilket förnyas årligen.

2003: Sopnedkasten plomberades, den 15:e juli, och två miljöhus byggdes för källsortering. De gamla soprummen är sanerade och hyrs ut till medlemmarna.

2004: Uppgradering av kabel-tv-nät till digitala sändningar samt anslutningsmöjlighet till bredband och telefoni.

2009: Föreningen firar 50-årsjubileum i den nyanlagda trädgården