Överlåtelse av bostadsrätt i Brf Kalkbrännaren

Vid överlåtelse av bostadsrätt ska köpeavtal lämnas/skickas till HSB Malmö. De är vår förvaltare i dessa frågor och de sänder sedan alla handlingar till föreningen. Vid frågor vänd er till Mats Persson 0709-313900

Föreningen gör kontroller av den blivande medlemmen innan godkännande kan ske. Bl a. tas ekonomisk upplysning och där det finns möjlighet begärs också referenser avseende tidigare boende.Styrelsen tar del av överlåtelsehandlingar under tiden som kontroller sker och blir på detta sätt delaktiga i beslutsfattandet.

Om inga hinder för medlemskap finns,så beviljar styrelsen den blivande medlemmen medlemskap.

Varje ny medlem undertecknar att hon/han har tagit del avföreningens årsinformation,vilken ligger till grund för den information styrelsen ger den blivande mdlemmen.

I samband med överlåtelsen sker också en tillsyn av bostadsrätten.

Denna bokas alltid av säljaren. Säljare och köpare bör närvara samtidigt.

När föreningen godkänt överlåtelsen beställs tid för överlåtelseregistrering på HSB Malmö som på Brf Kalkbrännarens uppdrag handlägger denna del. I samband med registreringen erläggs överlåtelseavgift och medlemsavgift av köparen.