Vem bestämmer

Medlemmarna i Brf Kalkbrännaren fattar tillsammans på föreningsstämman de övergripande besluten såsom val av styrelse,ombyggnader m.m

Medlemmarna väljer också revisorer som för medlemmarnas räkning kontrollerar styrelsens arbete. Utöver den föreningsvalde revisorn skall verksamheten också granskas av HSB:s professionella revisorer precis som i alla andra HSB:s bostadsrättsföreningar.

Den löpande verksamheten mellan föreningsstämmorna sköts av styrelsen. Det är styrelsen som beslutar om eventuella avgiftshöjningar och som upphandlar tjänster som föreningen behöver.

Varje bostadsrättsförening fattar sina egna beslut. HSB:s viktiga uppdrag är att ge styrelsen stöd och råd i deras kvalificerade verksamhet.

I praktiken har styrelsen mycket stor betydelse för en bostadsrättsförenings verksamhet. Den bärande idén i bostadsrättsföreningen är medlemmarnas engagemang och ansvar för det egna boendet.