Stämma

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ.

Styrelsen leder föreningens arbete mellan föreningsstämmorna och ansvarar för förvaltningen. På stämman är Du med och väljer styrelse bland Din bostadsrättsförenings medlemmar, som ju också är Dina grannar.

Föreningsstämman är det tillfälle då Du som medlem kan granska verksamheten det gångna året. Du kan också komma med förslag på nya sätt att driva föreningen eller förslag på att ändra på sådant som Du anser är felaktigt. Ju större engagemang de boende visar i bostadsrättsföreningens angelägenheter, desto bättre blir gemenskapen och trivseln.

Förslag om ändringar (motioner) ska skickas skriftligen till styrelsen innan januari månads slut.

Alla medlemmar är gemensamt ansvariga för att boendet fungerar bra.

Motioner
Om Du har ett konkret förslag som Du vill få igenom kan Du skriva en motion och ge den till styrelsen i rätt tid innan årsstämman. Motionen ska vara skriftlig och inlämnad till styrelsen före januaris utgång. Den ska ställas till styrelsen, dateras och undertecknas av Dig. Den bör vara kortfattad, med en beskrivning av frågan och ett konkret förslag på en lösning. Ett förslag som stämman kan rösta ja eller nej till.

Innan det är dags för beslut i Din fråga ges Du tillfälle att yttra Dig och övertyga deltagarna om att Ditt förslag är bra. Sedan röstar årsstämman ja eller nej förslaget. Om stämman röstar ja ska styrelsen verkställa Ditt förslag. Ibland ställs ett motförslag upp och årsstämman får då välja vilket av förslagen som skall antas.

Att tänka på
För årsstämmans ordförande är det en mycket viktig uppgift att se till att stämman inte blir för långvarig samtidigt som alla som vill ska få tillfälle yttra sig. Yttranden bör därför vara sakliga, kortfattade och klara.

Ifrågasättande av årsredovisning ska ske skriftligen veckan innan stämman så styrelsen kan förbereda svar med hjälp av ekonomiavdelningen hos HSB. Detta också i syfte att stämman inte ska bli för långvarig.

Ansvarsfrihet
Årsstämmans beslut om ansvarsfrihet för styrelsen innebär att bostadsrättsföreningen avstår att väcka talan mot enskilda styrelseledamöter på grund av eventuella försummelser i utförandet av styrelseuppdraget.

Att neka en styrelse ansvarsfrihet som en ren missnöjesförklaring från årsstämmans sida är inte meningsfullt. Ansvarsfrihet bör endast nekas om det finns anledning för bostadsrättsföreningen att väcka talan mot enskilda styrelseledamöter. Är man endast missnöjd bör man istället välja bort de styrelseledamöter man är missnöjd med.

Kallelse
Det är styrelsen som kallar till stämman. Kallelsen skall enligt stadgarna utföras mellan två och sex veckor före ordinarie stämma genom anslag på lämplig plats. Vid extra stämma gäller speciella regler, som nämns i stadgarna.

Informationen är hämtad från HSB:s webbplats.

Dokument av intresse vid stämma