Mäklare

Brf Skansen har sedan 190501 ett samarbete med Fastighetsbyrån.

Viktig information inför visningar! Grindarna in till vår förening skall alltid hållas stängda och låsta. Detta gäller även vid visning av lägenheter vid försäljning. Mäklare får sätta upp anslag med hänvisning till det lägenhetsnummer som avses och potentiella köpare får ringa på porttelefonen och därefter bli insläppta. Anledningen till detta är att vi fått in oönskade besökare och vi i styrelsen arbetar hårt med en säker boendemiljö för alla våra medlemmar.

Frågor om föreningen besvaras av vår vicevärd som även tex har hand om godkännandet av nya medlemmar.

Byggnadsår: 1989

Brf Skansen bildades 1989 i samband med byggnationen.

147 lägenheter som innehas med bostadsrätt och 1 lokal.

Föreningen äger marken.

Ekonomiska förvaltningen sköts av Nabo.

Föreningens ekonomi är god.

2016 sänktes avgiften med 12% och 2017 med 5%. Inga avgiftsförändringar är planerade.

Föreningen extraamorterar på sina lån.

Energiprestanda: 85 kWh/kvm och år. Energiklass D.

Medlemsavgift till HSB 500kr. 300kr i årsavgift, betalas endast innevarande år, from året efter betalas det av föreningen.

Överlåtelseavgift på 2,5% av prisbasbeloppet.

Pantsättningsavgift på 1% av prisbasbeloppet.

Överlåtelseavgift tas ut av köparen. Pantsättningsavgift tas ut av befintlig bostadsrättshavare som tar nya lån, i annat fall av köparen i likhet med överlåtelseavgiften.

Föreningen tar ställning till delat ägande för varje separat fall.

Juridisk person accepteras inte som medlem.

Kabel-TV Tele2, basutbudet ingår i avgiften.

Bredband via Bahnhof med hastighet 1000/1000 Mbit/s som ingår i avgiften. Det går att välja annan leverantör via ComHem ”tre hål i väggen” eller Bolina men får då betala för det.

Tvättstuga finns i varje trappuppgång i källaren och är utrustade med två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp och en mangel.

Garage med 72st parkeringsplatser och 9st motorcykelplatser, en del av parkeringsplatserna sköts dock av brf Carl. 18 st av platserna kan användas för laddning av elbil. Kölista tillämpas och för närvarande tar det ca 3år. Boendeparkering finns i området.

Det finns cykelrum i källarna och det finns barnvagnsrum.

För nuvarande har vi en liten fritidslokal men som vid behov görs om till barnvagnsrum.

Har gemensam el, de individuella mätarna för varje lägenhet avläses 1ggr/mån. Kostnaden fördelas sedan och redovisas på månadsavin. Du betalar elavgiften i efterskott, retroaktiv debitering.

Föreningen är försäkrad hos Gjensidige och det ingår bostadsrättstillägg för föreningens lägenheter, måste dock teckna egen hemförsäkring.

Källarförråd finns till många av lägenheterna dock inte alla.

Genomförda renoveringar:

Laddstolpar

Ny grill på gården.

Boulebana

OVK

Nya grindar.

Nya spaljéer vid entréerna.

Solceller

Spolning av rör.

Renovering av hissarna.

Injustering av luftflöden för att optimera ventilationen.

Målning av trapphus och garage.

Postboxar

Säkerhetsdörrar

Plantering innergård.

OVK

Fasadrenovering.

Genomgång av termostater.

Installerades nya porttelefoner och låssystem med tagg.

Nytt bokningssystem för tvättstugor.

Byggdes miljöhus för sopsortering.

Inga nya större renoveringar är planerade.

I samband med köp har fastighetsskötaren/styrelsemedlem ett möte med köparen för att informera om föreningen samt gör en tillsyn av lägenheten.