Brandvarnare och hjärtstartare

 

Enlig lag har fastighetsägaren (= föreningen) skyldighet att se till att det finns en fungerande brandvarnare i varje lägenhet.

 

Föreningen har under våren 2022 bytt ut våra gamla brandvarnare mot nya, som är uppkopplade till Internet. Därmed kan vi övervaka brandvarnarens funktion samt att ingen åverkan sker. Om åverkan konstateras, debiteras lägenhetsinnehavaran kostnaderna för reparation.

 

Eventuella larm går till en larmcentral, där lämplig åtgärd vidtas. Vid behov kontaktas lägenhetsinnehavaren. Avsikten med uppkopplade varnare är inte att föreningen ska agera ”brandvakt”. Det handlar uteslutande om att säkerställa att det finns en fungerande brandvarnare i varje lägenhet.

 

Observera att det endast är själva brandvarnaren som övervakas, inte någonting annat i lägenheten.

 

För närvarande finns ingen möjlighet för lägenhetsinnehavaren att få meddelande om larm till sin dator eller mobiltelefon. Det beror på att vår leverantör ännu inte tillhandahåller denna funktion.

 

Alla har fått en bruksanvisning, där det framgår hur brandvarnaren och eventuella larm ska hanteras. Vid en brand är det vars och ens egen skyldighet att agera enligt gängse rekommendationer.

 

Det finns nu 3 st hjärtstartare inom vår förening.

 

De finns utomhus på

Miljöhus 1, Tornfalksgatan 8,

Miljöhus 4, S.Gulsparvsgatan 23 - 25,

Baksidan av handikapphissen, S.Gulsparvsgatan 26.

 

Information finns även här nedan.