Fakta om HSB brf Tornfalken

Här hittar du en sammanställning över brf:en, allt för att underlätta för dig som exempelvis är mäklare. Mer info om hur överlåtelsen går till hittar du under fliken "Till mäklare".

Namn: HSB Brf Tornfalken

Årsredovisning: Föreningen har verksamhetsår från 1 maj till 30 april. Årsredovisningarna finns här!

Organisationsnummer: 746000-5163

Byggår: 1968-1971

Antal lägenheter: 295

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 1 rum och kök: 12 lägenheter
  • 2 rum och kök: 132 lägenheter
  • 3 rum och kök: 147 lägenheter
  • 4 rum och kök: 4 lägenheter

Total lägenhetsyta: 20 590 kvm
Medellägenhetsyta: 69,8 kvm

Antal lokaler: 7

Föreningen tillåter delat ägande: Ja, dock minimum 10% ägande

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheterna:

Dressören 2 (Tornfalksgatan 22-30)
Dressören 5 (Tornfalksgatan 11-21)
Lohengrin 3 (Ormvråksgatan 1-5)
Lohengrin 2 (Ormvråksgatan 9-13)

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: Föreningen höjde avgifterna med 3 % fr o m 2022-06-01 med anledning av budget för 2022/2023 visade ett höjningsbehov, därefter har föreningen höjt med 7 % fr o m 2023-07-01 med anledning utav förändrat ränteläge och driftkostnader.

Tomträtt: Ja, med ett pågående avtal till 2031.

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, föreningen har gemensamt upphandlad el.

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Passertaggar tilldelas varje hushåll i samband med överlåtelse av lägenhet. Taggarna används vid passage i entréer, miljöhusen samt för bokning av tvättstuga.

Parkering: 128 st p-platser (125 kr/mån), 76 st garageplatser (varmgarage: 330 kr/mån). Till parkering- och garageplats är det separat kö. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget ”Mitt HSB”.

Det finns 18 st laddplatser för elbil fördelat både i garaget (6 st) och vid de vanliga p-platserna (12 st). Dessa debiteras ovan på kostnaden för p-platsen med 165 kr/mån. Kostnad för el tillkommer.

Tv och bredband: Digital-tv, bredband (1000/1000) samt bredbandstelefoni via Bolina 3.0. Detta är ett avtal mellan HSB Malmö och Telia. Kostnaden tillkommer som en obligatorisk kostnad på månadsavgiften (169 kr/mån).

Lägenhetsförråd: Varje lägenhet har ett förråd i källaren. Ytterligare förråd finns att hyra, även om tillgången per hus varierar och det kan vara kö till dem.

Gemensamma utrymmen:

• Innergårdar med lekplatser, cykelställ samt grönytor.
  • Tvättstugor finns 3st i källaren på Ormvråksgatan 1-5 samt Ormvråksgatan 9-13, 4st i källarenpå Tornfalksgatan 11-21 och 2st i källaren på Tornfalksgatan 22-30
  • Festlokal finns att hyra och är belägen under markplan på Ormvråksgatan 7 och rymmer 50 personer
  • Finns p-platser (låsbara) till cykel och moped att hyra

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Mäklare, se hit!

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.