Lite föreningshistorik i sammandrag:

Eftersom Brf Solhem har varit igång ett antal år kommer här några viktiga ”nedslag och mil­stolpar” i föreningens historia som kan vara av intresse även för nya medlemmar.

• Alla hus i föreningen  har målats om fyra gånger (1994, 2002, 2009-2010 och 2019) sedan nybyggnationen
  • Ny lekplats färdigställdes under år 1990. Samtidigt iordningställdes anslutande mark och gräs­ytor. Lekplatsen har totalrenoverats 2009 med ny lekutrustning och nya staket. Här leker inte bara våra egna barn utan lekplatsen an­vänds flitigt av våra båda för­sko­lor i grannskapet – Ålegården och Gundefjäll.
  • Miljöarbetet i föreningen startade ganska tidigt – varmkompostering i egen regi drogs igång under hösten 1992.
  • Vår fastighetsskötsel i egen regi  startade våren 1993 med vår särskilda gräs­klippar­grupp som har skött alla gemensamma gräsytor sedan dess.
  • Utbyggnad av vår parkeringsplats  blev klar 1995 med ett nettotillskott av åtta nya parkeringsplatser, installation av eluttag för motorvärmare samt upp­sättning av be­lys­ning och räcken.
  • Föreningen gick över till fjärrvärme 2001. Tidigare hade alla lägenheter egen värmepanna som innebar ständigt ökande reparationskostnader och mycket arbete.
  • Fibernät för digital-TV, bredband och IP-telefoni  installerades i samtliga lägenheter under vintern 2009/2010.
  • En ny återvinningscentral för sortering av sopor togs i bruk våren 2011.
  • Föreningens kvarterslokal  totalrenoverades under 2011 med nytt kök, ny köks­utrustning och helrenoverade våtutrymmen.
  • Samtliga vägar och parkeringsytor har fått ny asfaltbeläggning våren 2012.
  • Utbyte av all gatubelysning  till effektiva halogenlampor har gjorts under 2014.
  • Ett viltstängsel sattes upp under 2014, för att skydda föreningens mark mot vildsvinen - som blir allt fler i närområdet
  • Omläggning av samtliga tak utfördes under försommaren 2016
  • Lekplatsen renoverades med ny utrusning, bl.a ny klätterställning och rutschkana 2017
  • Nya stora grillplatser skapades. En i det nedre området där den gamla grillen revs och en i det övre området.
  • Trapphus i fyrbohusen målades om 2018
  • IMD - Individuell Mätning och Debitering av vatten infördes januari 2019
  • Ommålning av alla hus gjordes 2019
  • Dagisängen som var servitutsbelastad och som därför ej kunde nyttjas fullt ut av föreningen såldes till kommunen genom beslut på extrastämma  2020.
  • Föreningslokalen renoverades genom ommålning och rejäl golvvård. Vi fick också nya kyl och frys på plats under 2021.
  • Nya låsbara vägbommar monterades både till övre och nedre området 2021 vilket väsentligt minskat biltrafiken.
  • Ny utomhusbelysning sattes upp på olika ställen i området 2021 för ökad trivsel och trygghet