Frågor och svar

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar. Vi fyller på med nya frågor när de dyker upp.

 

Hur länge gäller ett godkännande från styrelsen gällande byggnationer?

Svar: Byggnationer eller ombyggnationer ska vara färdigställt inom maximalt 1 år efter godkännande från styrelsen.

Jag vill sätta upp en rörelselampa på huset, behöver jag kontakta styrelsen innan? 

Svar: Ja, oavsett vad man som boende vill montera på fasaden så måste man ha ett godkännande av styrelsen först. Detta gäller även staket, plank, altaner mm. Viktig att notera att man behöver ha stämt av med grannarna så de tycker det är okej. 

Mitt lås har gått sönder, står vi som boende för byte av lås eller föreningen? 

Svar: Det är den boende som står för denna reperation. Förenklat kan man säga att den boende även står för allt som är inne i huset. Innan ni kontaktar styrelsen ber vi er att kolla stadgarna. 

Jag har problem med värmen i radiatorerna(elementen). Vem kontaktar jag?

Svar: Gör först en felsökning, instruktioner finns på Mölndal Energis hemsida, Felsökning och instruktioner . Om problemet inte är löst hör den boende i första hand av sig direkt till Mölndal Energi för support, 031-86 65 40. För mer info gå in på fliken BOENDINFORMATION och klicka på Värme, vatten, el och avgift.

Jag har fått strömbortfall i hela eller delar av huset, hur gör jag?

Svar: Varje lägenhet har två elfentraler, en inomhus och en ute. Vid strömbortfall behöver den boende kolla säkringarna i båda elcentralerna. 

Jag tror att vi har fått en fuktskada på vårt hus, vem kontaktar jag då? 

Svar: Vid alla misstänkta fuktskador skall styrelsen alltid kontaktas direkt. Detta gäller oavsett om den misstänkta fuktskadan är inne eller ute. Om det är en pågående vattenläcka och ni inte får tag i någon ur styrelsen, ring HSB på dagtid och Jouren efter kontorstid. För mer info se fliken FELANMÄLAN.

Vi vill renovera vårt kök, vad behöver vi tänka på?

Svar: Första steget är att få renoveringen godkänd av styrelsen, blanketten hittar ni här: Ansökan om renovering eller tillbyggnad. Vid omdragning av el behöver en auktoriserad firma utföra arbetet och elcertifikat skickas in till styrelsen. För mer information kontakta styrelsen.

Vad ska jag tänka på om jag vill renovera mitt badrum?

Svar: Innan badrumsrenovering påbörjas behöver ansökan skickas in till styrelsen, ansökan ska vara godkänd innan byggstart, blanketten hittar ni här: Ansökan om renovering eller tillbyggnad. För att undvika framtida problem med vattenskador och ev problem med ersättning från försäkringsbolag vill styrelsen att jobbet utförs av firma som kan utfärda intyget Säkert vatten vilket är ett intyg som många försäkringsbolag vill ska finnas för ersättning vid vattenskador.

Jag vill byta köksfläkt, får jag göra det utan godkännande?

Svar: Nej, köksfläkten får endast bytas efter godkännande av styrelsen.

Jag har frågor kring gruppavtalet för internet och tv, vart vänder jag mig?

Svar: All information om gruppavtalet har en egen plats på hemsidan. Klicka på BOENDEINFORMATION och därefter Gruppavtal