Felanmälan

Karaktären av felet avgör om det är den boende eller föreningen som är ansvarig. Stadgarna tydliggör vem som ansvarar för för vad. Därför rekommenderas att titta i stadgarna innan felanmälan görs. Är du tveksam om vad som gäller kontaktar du styrelsen.

 Vid brand eller allvarlig personskada ring 112 

När du vill anmäla fel som berör föreningens egendom 
Det enklaste och snabbaste sättet att göra en felanmälan är genom att logga in på Mitt HSB. Där kan du göra en felanmälan när som helst på dygnet samt följa alla dina aktiva felanmälningar och ärenden. Du loggar in på Mitt HSB via hsb.se/molndal. Du kan även felanmäla via formulär på HSB:s hemsida eller skicka ett mail till felanmalan.molndal@hsb.se. Det går också att ringa HSB Mölndals kunservice på telefon: 031-7768400 (bemannad mellan kl.9-12 och 13-15 måndag-fredag).

Om det visar sig att föreningen inte ska stå för kostnaden kommer den boende att debiteras.


Vid akuta ärenden utanför kontorstid (kl.15-09 året runt)
Ring Securitas på tel: 010-4705301. Du behöver kunna uppge adress och bostadsrättsföreningens namn så att Securitas kan se i sina instruktioner vad som gäller vid felanmälan för er förening. 

Med akuta ärenden avses till exempel: 
Värme- eller vattenbortfall, strömavbrott (inte byte av proppar eller elbortfall i delar av bostaden), akuta stopp i avlopp, vattenläcka, boendestörningar – t ex mellan grannar 

Det är viktigt att tjänsten används på rätt sätt så att onödiga jourkostnader inte uppstår. Tänk på att föreningen i efterhand kan ställa krav på dig om det är en skada du orsakat eller avser åtgärd som du är ansvarig för som enskild medlem, enligt stadgarna. För att undvika onödiga kostnader bör vi följa anvisningarna om yttre och inre underhåll. 

Vi vill även att du tar kontakt med styrelsens ordförande eller annan styrelsemedlem på styrelsen@brftallered.se eller i en brådskande situation genom att prata med enskild styrelsemedlem. 

Fel som berör bostadsrätten
När du vill anmäla fel som berör bostadsrätten bekostas detta av medlemmen. Det kan exempelvis handla om dörrar, låscylindrar till ytterdörrar, kyl och frys, diskmaskin, tvättmaskin, spisfläkt etc. Se stadgarna om något är oklart.

Bostadsrättstillägg i hemförsäkringen 
Styrelsen vill uppmärksamma alla att kontrollera så att ni har bostadsrättstillägget i hemförsäkringen. Detta är nödvändigt om något händer som påverkar vitvaror/ytskikt m.m. Om du som boende orsakar t.ex. en vattenskada är det du som står för reparationskostnaden. 

Om du är osäker på vad som ingår i din hemförsäkring bör du kontakta ditt försäkringsbolag. 

Skadedjur och insekter 
Föreningen har avtal med Nomor gällande möss och råttor utanför bostadsrättsinnehavarens ansvarsområde. Den boende kontaktar själv företaget. Telefon: 077-112 23 00, Öppettider: Vardagar 07-17, https://nomor.se/se/kontakt/
Övriga skadedjur vänd er till Skadedjursbekämpning i väst AB. Telefon: 0101-729 729.
Glöm inte att uppge föreningens organisationsnummer när du ringer. 

Vanligen ingår skadedjursbekämpning även i den boendes bostadsrättstillägg.

Felanmälan digital-TV, bredband och/eller IP-telefoni
Kontakta Telia på nummer 020-20 20 70.