Gemensamt

Föreningens gemensamma tillgångar

Undantaget våra lägenheter med uteplatser och beviljade utbyggnader av altaner/uterum kan föreningens mark fritt disponeras av alla medlemmar. Vi har även tagit fram Trivselregler för oss på Brf Ljungberget som du hittar här

Cykelförvaring. Cyklar förvaras i det västra förrådet. Utrymmet är begränsat. Namnmärk cyklarna och se till att rensa bort cyklar som inte längre används.

Garageplatser. Föreningen har 25 garageplatser för uthyrning. Platserna fördelas efter kötid. Varje hushåll kan högst ha en garageplats. Se policy nedan.

Gästparkering. Här hänvisas till allmänna parkeringsytor utanför brf Ljungberget.

Parkeringsplatser. Föreningen har 10 p-platser med laddstolpe. Dessutom finns 24 p-platser utan el att hyras av medlemmarna. Samtliga platser kan hyras mot en avgift som fastställs av styrelsen. Se policy nedan.

Lekplats. Vi har en iordningställd och EU-anpassad lekplats. Tänk på att efter avslutad lek lägga på ”kattskydd” över sandlådan för att skydda sanden mot förorening.

Soprum. Allt matavfall slängs i 2 gröna kärl som finns i båda förrådens soprum. De töms varje vecka sommartid och varannan vintertid. Det finns anslag i soprummen om vad som får läggas i kärlen. Allt övrigt – kartonger, mjölkförpackningar, äggkartonger, smörbyttor, glas, tidningar, metallförpackningar, hårdplast, batterier o dyl. - lämnas in till öns anläggningar för återvinning. En anläggning finns vid brandstationen och är öppen dygnet runt.

Återvinning. På ön finns en återvinningscentral som ägs och drivs av Rambo, Malmön Återvinningscentral - För öppettider och villkor för användning hänvisar vi till deras hemsida. Man måste vara anmäld hos Rambo för att få tillgång till centralen om man inte är folkbokförd inom Sotenäs kommun. Anmälan sker genom att maila namn, adress på malmön, hemadress, telefonnummer samt personnummer till styrelsen så uppdaterar vi registret hos Rambo.

Tv-anläggning. Föreningen är ansluten till Telias fibernät. I avgiften ingår Telia Digital Tv Lagom. Till varje lägenhet hör en router samt en digital tv-box. Dessa ingår i avgiften och ska lämnas kvar vid avflytt.

Tvättstuga. I östra förrådet finns en gemensam grovtvättstuga med torkrum som avgiftsfritt kan disponeras efter bokning. Bokningslista finns på väggen i tvättstugan. Lägenhetsnyckeln passar till låset. Grovtvättmaskinen är inte avsedd för hushållstvätt. Den måste fyllas upp för att inte gå sönder.

Redskapsförråd. Redskap såsom krattor, spadar, häcksax, trimmer, gräsklippare, el-sladdar, skottkärra m.m. finns i västra förrådet, dörren bredvid cykelförrådet. Lägenhetsnyckeln passar. Enstaka redskap finns också i soprummet i östra förrådet.

Verktyg. Det finns ytterligare verktyg och maskiner som föreningen förfogar över i verkstaden bredvid grovtvättstugan. Du kommer in med kod. Kontakta någon i styrelsen så får du koden.Skriv upp det du lånar och signera när du lämnar tillbaka.

Köksfläkten. Köksfläkten behöver göras ren med jämna mellanrum. Du kommer enkelt åt fläkthuset genom att montera ner kryddhyllan. Läs i lägenhetspärmen hur du gör. Anvisningarna finns också på fläkthuset.

Informationen ovan är för vägledning. Senast gällande information förmedlas av styrelsen.