Trivsel

Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas, liksom gäster eller inneboende. Att bo i bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap. Tillsammans äger och förvaltar vi husen där vi bor. Vid all gemenskap måste det finnas vissa regler för att allt skall fungera. Vår målsättning är att alla skall ha det så trivsamt som möjligt och därför har vi trivselregler.

Vi uppmuntrar samtliga medlemmar att hjälpas åt att informera om dessa regler.

Har du funderingar över något som tas upp i dessa regler är du alltid välkommen att kontakta styrelsen via mail: brf.ljungberget@gmail.com

Gemensamma gräsytor. Gräsytorna inom området ska utnyttjas för rekreation, lek och bollspel – men visa hänsyn till omgivande grannar genom:
•Att inte starta med några aktiviteter före kl 08.00 och avsluta senast kl 22.00
•Att inte använda gräsytorna som fotbollsplan. Spelande hänvisas till Myrens fotbollsplan
•Att inte använda hus- eller garageväggar som bollplank eller mål

Motivet till ändringarna är att våra gräsmattor under senare år blivit en samlingsplats för fotbollsmatcher med hårda bollar som har gett skador på gräs och buskar samt inneburit stora olägenheter för grannarna.

Fadder för tillsyn. Delårsboende rekommenderas att skaffa en fadder för tillsyn av huset när man själv inte är på plats. Det är ett bra sätt att undvika t ex frysskador i huset. Både helårsboende grannar och fastighetsskötare kan vidtalas. Tjänsten tillsyn finns också att köpa av lokalt företag på ön.

Framförande av fordon. Ljungbergets bostäder är byggda för att minimera fordonstrafik inne i bostadsområdet. Parkeringsplatserna är byggda i direkt anslutning till gatan. Det farbara rundstråket mellan husen är i första hand avsett för utryckningsfordon eller vid tunga transporter. Man får bara stanna till för i- och urlastning.

Det är stundtals många barn i området. Lekplatsen ligger i direkt anslutning till rundstråket. Våra ursprungligen låga häckar har växt till sig eller förvandlats till plank, till men för både hör- och synbarhet där småfolket rör sig. Samtliga uppmanas att köra inom området med stor varsamhet. Det gäller alla typer av fordon inklusive mopeder och cyklar.

Matning av fåglar. Det är inte tillåtet att mata vit- och kråkfåglar inom bostadsrättsföreningens område. Inte heller att lägga ut kött- och fiskrester som foder. Matning av småfåglar vintertid är tillåten vid fågelbord eller fröautomater.