Att bo i bostadsrätt

När du köper en bostadsrätt blir du samtidigt medlem i en bostadsrättsförening. Tillsammans äger ni fastigheten och gemensamma ytor. Du kan aldrig förlora din bostadsrätt så länge föreningen finns och du uppfyller dina skyldigheter.

Stadgarna

I stadgarna framgår vilka rättigheter och skyldigheter du som bostadsrättsinnehavare och föreningen har gentemot varandra. Vanligtvis ansvarar du för din lägenhet, medan föreningen ansvarar för övriga utrymmen, som t ex gårdar och andra gemensamma utrymmen. Föreningen ansvarar också för ledningar som förser fastigheten med värme, el, vatten, ventilation och avlopp.

Stadgarna finns under rubiken "Vem ska underhålla lägenheten" OBS ! Finns 2 dok. ett PDF och ett World

Styrelse och årsstämma

Varje år har föreningen ordinarie föreningsstämma och väljer bland annat styrelse och revisorer. Genom att delta i val av styrelse och lämna förslag och synpunkter har du möjlighet att påverka ditt boende och de beslut som ska fattas på stämman.

Avgifter till föreningen

I en bostadsrättsförening betalar du inte mer än vad som går åt för att täcka utgifterna för ränta och amortering på föreningens lån samt driftskostnaderna och planerat framtida underhåll. Du betalar alltså ingen hyra utan en avgift som svarar mot bostadsrättsföreningens kostnader och inget mer.

Du tar ansvar för din lägenhet

Som ägare av din bostadsrätt är du ansvarig för skador som uppkommer. Du måste själv hålla lägenheten i gott skick och betala för underhåll och reparationer av t ex vitvaror, golv, väggar, dörrar och tak. Du kan göra många förändringar i lägenheten, men inga större förändringar får göras utan tillstånd från styrelsen. Det gäller bland annat ingrepp i bärande konstruktioner och ändringar av stamledningar.

Byggnationer

Har du som bostadsrättsinnehavare för avsikt att bygga om/till eller genomföra andra stora förändringar på ditt hus eller på din tomt skall en detaljerad ritning/skiss med mått/dimensioner på den nya byggnationen först lämnas in till föreningen.

Anledningen till att detta skall göras är för att det endast finns ett byggnadslov för hela området. Vid större förändringar kan det således bli aktuellt att ansöka om ett nytt byggnadslov. Dessa ansökningar behandlas på ordinarie styrelsemöte så tänk på att vara ute i god tid!

Vidare får byggnationer/förändringar inte påbörjas innan styrelsen givit sitt godkännande

Vem ska underhålla lägenheten ?

Nu finns ett dok. om vem som ansvara och underhåller lägenheten. Under fliken "Att bo i bostadsrätt" finns en PDF där visas vilka regler som gäller.