Välkommen till Brf Skogsvallen!

Brf Skogsvallen är en förening med attraktiva bostadsrättsradhus, vackert belägna vid Björkskatafjärden, drygt två kilometer från Luleå centrum. Föreningen bildades 1989 och består av 44 parhus i tre olika storlekar (98, 108 respektive 117 kvm). I direkt anslutning till varje hus finns också eget varmgarage. Husen ligger längs två slingor, Paddelvägen och Kanotvägen. Föreningen har ett gemensamt soprum med källsortering. Husen har kabel-TV, bredband och ComHem digital-TV.

Bergviken är ett naturskönt område med närhet till vatten, friluftsområdet Mjölkuddsberget med upplyst elljusspår, grillplatser och strövområden runt hela Björkskatafjärden. Två badplatser finns i närheten. Närmaste badplatsen är stranden ”Oskars”, som nyttjats av många luleåbor alltsedan området var Luleås campingplats under 1970-talet.

Kommunikationerna till och från området är goda oavsett om du går, cyklar, åker bil eller tar bussen. Bussförbindelser går hel- och halvtimme till centrum, universitetet och du kan också åka kollektivt till Storhedens handelsområde utanför Luleå. Till och från området finns gott om cykel- och gångvägar, en promenad in till Luleå centrum tar ca 25 minuter, till universitetet några minuter till. Hälsocentral med apotek ligger längs vägen till centrum, ca 20 minuters gångväg.

En av Luleås största matvarubutiker finns ett par kilometer bort. På Bergviken finns också ett café med bageri och flera restauranger (pizzeria och lunchrestauranger). Området har också kommunal service med flera förskolor, två skolor (från förskoleklass till 9:an) samt flera äldreboenden. I närområdet finns också kanotcentral, ishall, gym och andra träningsanläggningar.

Barnfamiljer uppskattar vårt område. Det är en lugn boendemiljö med ringa biltrafik och på våra gemensamma ytor har vi anlagt streetbasket- och bouleplan, gemensam grillplats och en lekplats med gungor och klätterställningar. Lekplatsen är välbesökt av barn och familjer. Grönytorna bidrar också till lek och roliga upptäcktsfärder i närmiljön. Eftersom området behållit mycket av den naturliga växtligheten kan barnen hitta både blåbär och lingon bland tallarna på våra grönytor.