Sveriges sjätte största HSB-förening bildad

11 april 2019 I måndags blev det klart. Sveriges sjätte största HSB-förening, MälarDalarna, är formellt bildat sedan Bolagsverket godkänt fusionen mellan HSB Dalarna och HSB Mälardalen. – Det är skönt att vara i mål, konstaterar en nöjd och glad Leif Ringqvist, numer ordförande i den nya HSB-föreningen.

I måndags blev det klart.

Den nya föreningen består av 331 bostadsrättsföreningar i Dalarnas, Västmanlands och Örebros län med över 33 000 medlemmar.

– Just storleken har varit en av flera drivande faktorer för fusionen, förklarar Leif Ringqvist. Nu kan vi fortsätta att ha samma höga ambitionsnivå på många områden och samtidigt höja den på en del andra.

Andra exempel på fördelar som sammanslagningen ger blir ökad, i vissa fall till och med utökad, lokal närvaro, mer kompetens där den behövs, en mer kostnadseffektiv verksamhet och större tyngd i förhandlingar vid låneförhandlingar eller upphandlingar.

– I ett slag har vi också halverat många stora utgifter, säger Leif Ringqvist. Till exempel IT-kostnader och vårt pågående digitaliseringsarbete.

Även HSB MälarDalarnas vd Maria Engholm är belåten.

– Arbetet med sammanslagningen har kostat både pengar och internt arbete. Men vi räknar med att de kostnaderna snart har tjänats in. Jag ser fram mot att den nya föreningen kommer att kunna satsa mer på områden som HR och marknadsbearbetning.

På frågan vad som varit svårast med fusionsprocessen funderar Maria Engholm en stund innan hon svarar:

– Ingenting, faktiskt! Visst har det uppstått knepigheter, men dem har vi löst efterhand. Och jag är imponerad över hur entusiastiska och prestigelösa våra medarbetare har varit. Tillsammans har vi tagit det bästa från två föreningar och skapat något ännu bättre.

Arbetet med fusionen är inte helt slutförd. Den nya koncerngruppen började arbeta vid årsskiftet och successivt har medarbetare plockats in i den nya organisationen, ett arbete som ska vara klart i maj.

– Det känns stort att snart ha detta väldiga projekt bakom oss, säger Maria Engholm. Men nu jobbar vi framåt för att göra HSB MälarDalarna till den bästa föreningen i Sverige!

Den nya föreningens första stämma hålls i Avesta den 10:e juni.

Fakta HSB MälarDalarna

Regionkontor: Borlänge, Västerås och Örebro.

Lokalkontor: 14.

Antal medlemsföreningar: 331.