HSB får möjlighet att bygga nya bostäder på Djurgårdsgatan i Linköping

08 maj 2024

HSB har av Linköpings kommun blivit tilldelad en markanvisning vid Djurgårdsgatan i de centrala delarna av staden. Markanvisningen ger möjlighet att bygga 70 nya bostadsrättslägenheter. Säljstart planeras preliminärt ske under 2025.

Markanvisningen utgörs av fastigheterna Ellipsen 8 och 9 som är centralt belägna längs Djurgårdsgatan i höjd med Stolplyckan i Linköping. Anvisningen omfattar en byggrätt om cirka 5 700 kvm bruttoarea och beräknas kunna rymma 70 bostäder. Den nya bebyggelsen är tänkt som en förlängning av Linköpings innerstad och ska medverka till Djurgårdsgatans omvandling till en aktiv stadsgata.

– Vi är glada och stolta över att Linköpings kommun tilldelat oss mark så att vi kan bidra till utvecklingen av Linköpings innerstad, säger Anders Stjärnberg, vd för HSB Östergötland.

HSB vill tillför bostäder, verksamhetslokaler och grönytor för att skapa en mångsidig och tät stadsmiljö längs Djurgårdsgatan. Uppglasade entréer, lokaler med möjlighet till uteservering och planteringar ska ge ett välkomnande och livfullt gatuliv. Lägenhetsstorlekarna varierar från ett till fyra rum och kök med balkonger och terrasser mot gårdssidan. De gemensamma innergårdarna utformas för umgänge kring fruktträd och bärbuskar.

Husen är ritade av Liljewall arkitekter som har hämtat inspiration från omgivningens klassicistiska arkitektur och mjuka kulörer. Med regelbunden fönstersättning, fasader i puts med bearbetade sockelvåningar ska Djurgårdsgatans kulturhistoriska värden bevaras och bidrar till känslan av en sammanhängande stadskärna.

– Här planerar vi för ett hållbart bostadskvarter med vacker arkitektur i ett område som vi verkligen tror på. Det känns otroligt roligt att kunna erbjuda eftertraktade bostadsrättslägenheter i ett centralt läge, fortsätter Anders.

HSB har en tydlig hållbarhetsprofil och planerar att certifiera husen enligt svenska standarden Miljöbyggnad. I byggnationen kommer bland annat klimatförbättrad betong och återbrukade tegelpannor att användas. Husen kommer förses med solceller för egen elproduktion. Dessutom tillförs flera koncept för att främja social hållbarhet och gemenskap över generationsgränserna.

hsb östergötland
Nyproduktion