Medlemmarnas ansvar och skyldigheter

Enligt lagstiftning och föreningens stadgar är du som medlem skyldig att bevara sundhet, ordning och skick inom fastigheten. Skyldigheten omfattar din lägenhet, gemensamma utrymmen och utvändiga ytor inom föreningen. Som medlem ansvarar du även för familjemedlemmar, gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig. Ansvaret gäller även vid uthyrning av lägenheten i andra hand. Föreningen verkar för att skapa en god boendemiljö och en hög trivselfaktor. För att kunna lyckas med detta måste alla visa respekt och hänsyn för varandra.

Informationsfilm från HSB

Vad innebär det egentligen att bo i en bostadsrätt? Vad får jag göra och vad får jag inte göra i min lägenhet? I den här filmen rätas frågetecknen ut och de vanligaste missuppfattningarna avslöjas.