Underhåll/Renovering

Vad får jag göra i min lägenhet utan att kontakta styrelsen i föreningen? Och vilka typer av åtgärder behöver jag tillåtelse att utföra innan jag sätter i gång? Se nedan för några exempel på ingrepp som kräver och som inte kräver styrelsens godkännande.

För att vara säker på att tänkta åtgärder är tillåtna bör du ändå meddela styrelsen vilka förändringar du tänker göra. Det är viktigt att utförandet är fackmannamässigt  och om man känner sig osäker så är en välrenommerad hantverkare att föredra. Om du renoverar våtutrymmen ska du även se till att du får ett intyg om att renoveringen har genomförts enligt de standardkrav som gäller.

Underhåll av en bostadsrätt 

En av skillnaderna som är speciella för en bostadsrätt i förhållande till andra boendeformer är att bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavaren delar på ansvaret och kostnader för underhåll.

I HSB:s informationsbroschyr "Vem skall underhålla bostadsrätten" kan man på ett lättförståeligt sätt utläsa vem som ansvarar för vad, se länk längst ner på sidan.

Renovering

Mindre renoveringar i lägenheten som accepteras är till exempel tapetsera eller måla om, byta ut vitvaror, lägga nya golv, byta köksinredning. Mer omfattande förändringar som kan påverka
Planlösning
Kök och badrum
Fasad
kräver styrelsens tillstånd. Använd blankett ”Ansökan om tillstånd för ändring i lägenhet”. Utredningar och ritningar som behövs för att förklara planerade förändringar biläggs blanketten. I förekommande fall ska protokoll över utfört arbete lämnas. Kostnaden för att ta fram detta underlag står lägenhetsägaren för.

Blanketten "Ansökan om tillstånd för ändring i lägenhet" för anmälan om renovering finns på vicevärdsexpeditionen och kan även laddas ner här på föreningens hemsida, du hittar dem under fliken Dokument & Blanketter.

Fasad

All begäran om ändring i lägenheten som påverkar fasaden kräver styrelsens godkännande.

Uppsättning av markiser eller tak över balkong tillåts inte. Styrelsens ställningstagande angående markiser och tak över balkonger bygger på en sammanvägd bedömning av faktorerna underhåll, fastighetsägaransvar samt administrativa och byggnadstekniska aspekter. Det ska dock noteras att enklare infästning/montering i balkongens väggar av tex. kattnät, vindskydd och parasoll tillåts. Det är även av vikt ur ett säkerhetsperspektiv att blomlådor eller annat som monterats inte hänger på utsidan av balkongen.

Förändring av planlösning

Förändring av planlösning kan innebära rivning/flyttning av väggar, öppna upp rökkanal för öppen spis, införa jordfelsbrytare, installera nya vägguttag. Dessa förändringar kräver styrelsens tillstånd samt i förekommande fall utredningar och ritningar.

Öppen spis

Vid begäran om öppning av rökkanal för att kunna använda den öppna spisen skall:

  1. bifogas uppgifter om entreprenör samt typ av skorstenstätning.
  2. skorstenen förses med rökgasfläkt.
  3. för att godkänna installationen ett underhållsavtal tecknas med Fortet som i och med detta tar över allt ansvar för sotning och eventuella reparationer.

Arbetet på de skorstenar som hittills öppnats har utförts av Skorstensfolket i Motala.

Kök/Badrum

Vid begäran om renovering av kök och/eller badrum skall:

  1. beskrivning tillsammans med ritning visa omfattningen
  2. byte av köksfläkt endast ske till av HSB godkänd typ, se nedan.
  3. ventilationen ej brytas från kök eller badrum
  4. endast elburen golvvärme får införas 
  5. eventuell handdukstork skall vara eldriven
  6. VVS-arbeten utföras av certifierad VVS-firma som efter utfört arbete lämnar protokoll över vad som gjorts.

Vid byte av köksfläkt

Köksfläkten/spiskåporna i fastigheternas lägenheter betjänas av gemensamma frånluftsfläktar. Om du vill byta ut köksfläkten ska den vara utan fläkt/motor. Efter installationen krävs även en injustering så att projekterat flöde erhålls. Det är förödande för ventilationssystemet att ansluta en spiskåpa med fläkt/motor. Ansluter du en sådan kåpa kommer systemet inte att fungera. Det blir matos hos grannarna och i trapphusen. Lägenhetsinnehavaren kommer då att få en anmärkning vid nästa obligatoriska ventilationskontroll (OVK). 

Om en fläkt med motor installerats, fläkten är felinstallerad eller om fläkt helt saknas kommer det att krävas att systemet återställs. Kostnaden för återställande kommer att debiteras lägenhetsinnehavaren. Därför är det viktigt att du tar kontakt med vicevärden eller styrelsen för att undvika felköp vid byte av köksfläkt.

Vid vattenskada

I informationsbroschyren  "Vägledning för hantering av vattenskador" kan du få mer information. Se längst ner på sidan.