Lite historia

Brf Idrottstävlingen som ligger i Östra Valla utgjorde etapp två i dåvarande HSB Västra Östergötlands utbyggnad av T1-området i Linköping på det sedan 1985 nedlagda regementet.

Föreningen bildades år 1990 och husen stod inflyttningsklara år 1991-92. Idag omfattar föreningens hus 186 stycken bostäder varav fyra utgör dagverksamhet samt 1 är gästlägenhet. Marken där föreningen ligger var en del av nordöstra Vallaskogen och låg i nära anslutning till T1-regementet vilket den även tillhörde. Numera ligger det nya området Ebbepark (där Wahlbecks fabriker låg, med tillverkning av rep och mattor) mellan området med det nedlagda regementet och Brf Idrottstävlingen. En del av skogen finns fortfarande kvar på föreningens mark.