Föreningsstämma

Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i bostadsrättsföreningen d.v.s. medlemmarna.
Stämman visar att en bostadsrättsförening ska präglas av demokrati och att alla medlemmar ska få vara med och besluta i frågor som rör föreningen. Att sköta den löpande förvaltningen av föreningen genom föreningsstämma skulle bli alltför ineffektivt och det är därför stämman väljer en styrelse som får i uppgift att sköta det löpande.

Som medlem kan du utöva ägarinflytande genom att ge förslag till stämman, en så kallad motion. Den skriver du förslagsvis efter nedanstående punkter.

1.Tala om vem motionen är ställd till och när den ska behandlas.

2. Ange kort i rubriken vad förslaget går ut på.

3. Berätta bakgrunden och vilka motiv du har till ditt förslag.

4. Presentera förslaget och visa vad det går ut på. Använd enkla ord.

5. Yrka på vad du vill. Det går ut på att man formulerar sig i en att-sats. Inget beslut kan tas vid mötet om det är oklart vad förslagsställaren vill.

6. Har du flera förslag, dela upp dem i flera att-satser.

7. Motionen måste undertecknas av förslagsställaren själv. Namnförtydligande är också viktigt.

8. Har du flera förslag som inte berör varandra, lämna en motion för varje.

9. Lämna motionen till styrelsen före februari  utgång.Det går bra att lägga den i brevlådan på vicevärdskontoret.

Övriga förslag och ärenden som ska behandlas av styrelsen kan lämnas skriftligen till vicevärdskontoret eller mailas till  :

brf.idrottstavlingen@bredband.net

Ärendet behandlas på närmast kommande styrelsemöte.