Bredband brf Tombolan

Tombolan har en bredbandsanslutning levererad av Telenor.
Det är en gruppanslutning tecknad av brf Tombolan, till samtliga lägenheter med en uppkoppling upp till 250/100 Mbit/s.
I anslutningen ingår även TV och IP-telefoni.
TV kanalerna som ingår är enligt Telenors TV Bas utbud med 16 kanaler och 1 playtjänst.
I gruppanslutningen ingår en Router (Technicolor TG799 vac Xtream) med WiFi och en TV-box (Arris) med tillhörande programkort.

Till routern och TV-boxen levereras även spänningsadapter samt anslutningskablar mellan fiberuttag och Routern och till TV-boxen samt en HDMI-kabel från TV-boxen till lägenhetsinnehavarens TV-mottagare.

För den som beställt IP-telefoni ansluts enheten enligt routerns installationsguide.

Konstnaden för bredbandsanslutningen och TV Bas ingår i månadsavgiften.
Vill man ha högre uppkopplingshastighet samt fler TV-kanaler får lägenhetsinnehavaren bekosta det själv.

När en lägenhet bytt ägare ska den nya ägaren anmäla detta till Telenor för att TV-tjänsten ska fungera.

Hur gör jag för att se mer TV-kanaler:

  • Ring kundtjänst på nedanstående nummer vid uppmaning tryck 2 för TV-tjänster.
  • När ni kommer fram till kundtjänst kan ni välja TV Flex för 149 kr /mån, eller TV Stor för   249 kr/mån.
  • Det finns även C-More och sportkanaler samt streamingtjänster.
  • Det går även att uppgradera bredbandshastigheten som eget tillägg.

        Alla tillägg ni vill ha betalar man själv via månadsfaktura från Telenor.

 

För kontakt med teknisk support hos Telenor gällande bredband, Tv eller telefoni gå till 
Telenor kundtjänst  eller ring 020-222 222.

Om det blir fel i internetförbindelsen:
Till exempel händer ingenting vid WiFi surf, då kan felet vara att en server inte går att nå p.g.a DNS-fel.
DNS funktionen eller servern översätter ett namn (Corren.se) till en sifferkombination (Corren= 
192.176.234.83))
som datorer använder vid kommunikation. Det felet avhjälps ofta genom att starta om din router i elskåpet.

Om det blir fel på TV-mottagningen och någon eller flera kanaler saknas eller ingen TV-kanal kommer upp i rutan:

  • Stäng av TV-boxen via strömbrytaren på baksidan av boxen och vänta ca 20 sekunder innan  ni slår på den igen.
  • Om bara de fria kanalera visas på TV:n (SVT1, SVT2, TV4 o Barnkanalen) kan det blivit smuts eller oxid på programkortet under
    TV-boxen. Drag ut det kortet ochtorka av med ren fin trasa samt stoppa tillbaka kortet igen som det satt i från början.
  • Om inte det hjälper prova att stänga av Routern i elskåpet med strömbrytaren på baksidan av routern, tryck in strömbrytaren efter ca 20 sek. och vänta och se om det kommer bild på TV:n. Ett fel kan vara att det står: Error 503 Backend fetch failed. Starta om Router och TV-boxen.
  • Ibland kan TV-boxen tappa kontakten med Telenor och det står att "Digitalboxen är inte registrerad". Då ska ni ringa kundtjänst på ovanstående nummer och när ni kommer fram till felanmälan uppger ni TV-boxens serienummer, MAC-adress och programkortets serienummer. Allt detta står under TV-boxen när man vänder på den.

 

Är något av detta tveksamt kan ni kontakta, Gunnar Betnér Hanekindsgatan 5 tel. 0730476025.

 Tips: 
Vid dålig WiFi räckvidd eller WiFi-surfhastighet i lägenheten, kan man tillfälligt öppna dörren till elcentralen där routern normalt är placerad.
Dörren och elskåpet är tillverkad av plåt på grund av säkerhetsskäl men plåten dämpar dock WiFi-signalen.

Omstartfunktion  (Time shift)
På fjärrkontrollen till tvboxen, tryck på knappen EPG (Elekronsik Program Guide)  då öppnas TV GUIDE och där kan man se nuvarande och kommande program tidsmässigt.
Vid tryck på INFO-knappen på fjärrkontrollen det pågående programmet får man upp en ruta till vänster i bild där man kan göra olika val t.ex. "Starta om program" och då börjar pågående program om från start. Eller påminnelse om när ett program börjar.

Hyra av film eller Stream
När man blir uppmanad att ange PINKOD så är den ursprungligen 0000, vilket går att ändra till den PIN-kod man själv vill ha.
På Telenors internetsida finns mer information https://www.telenor.se/support/tv-och-stream/guider-och-manualer
där finns t.ex. en användarmanual för mediahuben. 

 

 

Vid avflyttning från lägenheten ska alla ovanstående enheter och anslutningar lämnas kvar i lägenheten, men man ska meddela Telenor att man flyttar för att avsluta uppkopplingen med Telenor.