Styrelsen

Vad är Styrelsen?

Styrelsen företräder bostadsrättsföreningens medlemmar och arbetar därför för medlemmarnas och föreningens bästa.

Föreningsstämma

Föreningsstämman väljer styrelsen.
Vanligtvis väljs styrelsemedlemmar "omlott" så att hälften av styrelseledamöterna står i tur för omval varje år.
På föreningsstämman utser du och dina grannar en styrelse som får i uppdrag att leda bostadsrättsföreningens arbete och som ansvarar för förvaltningen.
I begreppet förvaltning ryms både små och stora arbetsuppgifter.
Det kan vara allt från att hälsa nyinflyttade medlemmar välkomna, till administrativ och teknisk förvaltning. I Brf Blåsippans styrelse finns förutom vi som är valda på föreningsstämman en HSB-ledamot utsedd av HSB Östra. HSB-ledamoten är ett värdefullt tillskott i styrelsearbetet. Många gånger är det lekmän som sitter i styrelsen och då är det viktigt att det även finns den här typen av kompetens i styrelsen som HSB- ledamoten tillför. Det är viktigt att påpeka att HSB-ledamoten sitter i styrelsen som en företrädare för föreningen och inte för HSB Östra. Det innebär att HSB-ledamoten alltid har bostadsrättsföreningens bästa att se till. Skulle frågor om HSB Östra uppkomma ska HSB-ledamoten inte delta i dessa beslut.

Varför ska man gå på stämman?

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ och det tillfälle på året då medlemmarna kan granska bostadsrättsföreningens verksamhet. Medlemmarna kan utöva sitt demokratiska inflytande genom att komma med förslag om nya sätt att driva föreningen eller förslag om att ändra på sådant som de anser vara felaktigt. Ju större engagemang de boende visar i bostadsrättsföreningens angelägenheter, desto bättre blir gemenskapen och trivseln.