Om Föreningen

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening.

En bostadsrättsförening har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt till föreningens medlemmar.

Bostadsrätt är den rätt i föreningen som en medlem har på grund av upplåtelsen. Det innefattar dels en nyttjanderätt, dels en andelsrätt.
Medlem som innehar bostadsrätt kallas bostadsrättshavare.
För att bli medlem krävs att föreningen har gjort en prövning och godkänt dig som medlem.

Andelsrätten innebär att medlemmen äger en andel i föreningen. Medlemmarna tillsammans äger gemensamt föreningens fastighet.

Nyttjanderätten innebär att medlemmen har rätt att nyttja en viss lägenhet. Denna nyttjanderätt är obegränsad i tiden och brukar sägas vara en stark rätt då man endast kan bli uppsagd av vissa i lag angivna skäl (olika förverkandegrunder).

Som bostadsrättshavare så har du både rättigheter och skyldigheter. Rättigheter genom att till exempel få delta på föreningsstämman och där bland annat välja styrelse för föreningen samt att till stor del själv få avgöra hur du vill ha det i din lägenhet (ibland krävs det dock tillstånd av föreningen). Du har också skyldigheter såsom att betala årsavgift och att väl vårda och sköta din lägenhet m.m. Ansvarsfördelningen mellan dig och föreningen är reglerad i föreningens stadgar och Bostadsrättslagen.
Bostadsrättshavaren kan fritt sälja sin bostadsrätt till marknadspris.
En bostadsrätt är att betrakta som lös egendom (inte fast egendom såsom till exempel en villa). Reglerna i Köplagen är därför tillämpliga vid köp av en bostadsrättslägenhet.