Mäklarinformation

Nedan följer svaren på några frågor som kan vara av intresse för mäklare och andra intressenter.

Byggår - 1951.

Organisationsnummer - 745000-2063.

Antal lägenheter - 34 st, 1-5 rum,  varav 26 tvårumslägenheter.

Månadsavgiften avser - skötsel av utemiljö, utrustning och gemensamma utrymmen, värme, vatten, trappstädning och kabel-tv. Sedan nov 2019 ingår också internet via avtal med Telenor.

Planerade avgiftshöjningar - avgifterna bestäms efter budgetarbetet under senhösten. Detta kan leda till höjningar vid nyåret. Styrelsen eftersträvar en jämn avgiftsutveckling från år till år. Höjningar vid andra tidpunkter än vid nyår har inte inträffat på minst 20 år.

Föreningens ekonomiska förvaltare - HSB Skåne.

Antal nycklar per lägenhet - 3 till 5, med viss möjlighet att beställa fler.

Barnvagnsrum - finns ej, men utrymme finns i varje trappuppgång.

Cykelrum - finns i källaren under D-trappan.

Festlokal - nej, men Brf Backgården 2 (Lagerbrings väg 8) är villig att hyra ut till fester.

Övernattningsrum/gästlägenhet - finns ej.

Hobbyrum - finns i källaren.

Förråd/utrymme - varje lägenhet innehar 2 märkta förråd, antingen i källaren eller på vinden, utom lägenheterna i A-trappan som har 2 i källaren.

Extra förråd/utrymme - ett fåtal extra förråd finns att hyra, pris varierar med storlek samt utrustning.

Parkeringsplatser - föreningen har 8 parkeringsplatser längs gatan, gratis p-platser finns i närområdet.

Överlåtelseavgift - avgift 2,5% av årets prisbasbelopp inkl. moms. Denna bestäms av HSB och betalas av köparen.

Pantsättningsavgift - avgift 1% av årets prisbasbelopp inkl. moms. Denna bestäms av HSB betalas av pantsättaren.

Balkongstillägg - gäller ej.

Friköpt/tomträtt - föreningens tomt är friköpt.

Juridiska personer som medlemmar - accepteras ej av föreningen.

Besiktning före tillträde - Vid föreningens årsstämma (maj 2023) bestämdes det att en besiktning ska genomföras innan den nya medlemmen kan väljas in. Säljaren ska om möjligt delta. Kontakta styrelsen i god tid före utflyttning.

Delat ägande - se DELAT ÄGANDE eller Mer detaljerad information.

Genomfört & planerat underhåll - se UNDERHÅLL  eller Mer detaljerad information.

Energibesiktning 2020Vid en energibesiktning jämförs vårt hus med alla andra bostadshus i landet. Husen klassas efter vilka bestämmelser som gällde när resp. hus byggdes. Vårt hus blev klart 1951 och hamnar därför i klass F. I jämförelse med alla andra hus i klass F drar vårt hus klart mindre energi än genomsnittet. Besiktningsmannen lämnar inga förbättringsförslag eftersom det inte finns några som är ekonomiskt försvarbara.

2024-03-11